Syntymäaika | 15.10.1987 |
Kansalaisuus | Viro |
Talli | Hyundai Motorsport |
Kartanlukija | Martin Järveoja |
Ajetut MM-rallit | 152 |
Ensimmäinen MM-ralli | Portugali 2009 |
Voitot | 19 (12,5 % starteista) |
Ensimmäinen voitto | Sardinia 2017 |
Palkintokorokepaikat | 46 (30,3 % starteista) |
Keskeytykset | 24 (15,8 % starteista) |
Erikoiskoevoitot | 360 |
Power Stage -voitot | 21 |
MM-pisteet yhteensä | 1515 |
Kauden 2023 sijoitus | 4. |
Maailmanmestaruudet | 1 |
Tilastot päivitetty 17.4.2024
Tänak aloitti ralliuraansa kotimaassaan Virossa viemällä maan mestaruuden 2008 ja 2009. Alku-urallaan ulosajot leimasivat miehen otteita, mutta potentiaalista saatiin ensimmäinen merkki, kun Tänak voitti Pirelli Star Driver -kisan ja pääsi ajamaan vuonna 2010 kuusi MM-sarjan kisaa PWRC-luokassa. Sen jälkeen vierähti pari vuotta Fordilla.
Lupaava ura oli katketa vuonna 2013, kun nuori virolainen joutui takaisin kotimaansa sarjaan. Tänak pohdiskeli tulevaisuuttaan, mutta nousi vielä seuraavana vuonna takaisin MM-sarjaan jälleen Fordilla. Pikku hiljaa Ott sai lisää nopeutta ja ennen kaikkea tasaisuutta. Vuosi 2017 olikin Tänakin läpimurtovuosi, kun mies nappasi kaksi osakilpailuvoittoa ja oli lopulta MM-sarjassa kolmas.
Kaudella 2018 Tänak nappasi neljä MM-voittoa ja taisteli loppuun saakka mestaruudesta. Viimeisessä kisassa Australiassa tittelihaaveet murskautuivat keskeytykseen. Varsinkin kauden toisella puoliskolla Toyota ja Tänak olivat MM-sarjan nopein parivaljakko.
Kausi 2019 oli virolaisen osalta erittäin onnistunut. Tänak nappasi yhdeksän palkintokorokepaikkaa, joista kuusi oli voittoja. Tänak varmisti uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden mykistävällä suorituksellaan Katalonian MM-rallin Power Stage -erikoiskokeella. Tänak teki kovan ratkaisun kauden lopussa ja päätti siirtyä Hyundaille kaudeksi 2020 kahden vuoden sopimuksella.
Hyundai-aikakausi ei ole kuitenkaan lähtenyt parhaalla mahdollisella tavalla käyntiin. Koronakaudella 2020 Tänak oli pronssilla, mutta varsinkin vuosi 2021 oli tuskainen. Hyundai i20 WRC:n luotettavuusongelmat veivät virolaiselta monta voittoa. Tänak oli ykkönen helmikuussa Rovaniemellä ja ylsi lisäksi palkintosijoille Keniassa, Kreikassa ja Jyväskylässä. Kauden päättäneen Monzan kisan perhesyiden takia väliin jättänyt Tänak oli vuoden 2021 loppupisteissä viides.
Vuosi 2022 alkoi Tänakilta ja koko Hyundain tiimiltä kehnosti, mutta lopulta virolainen haastoi Kalle Rovanperää MM-tittelistä jääden kuitenkin hopealle. Syksyllä mies ilmoitti, että yhteistyö Hyundain kanssa päättyy. Uudeksi osoitteeksi valikoitui Tänakin uran alkuvuosien tiimi M-Sport Ford.
Kausi 2023 oli virolaiselle pettymys. Tänäk saavutti kaksi osakilpailuvoittoa, mutta odotuksiin nähden kausi meni hieman penkin alle, ja virolainen jäi kokonaan MM-sarjan palkintopisteiden ulkopuolelle.
Tänak ilmoitti vuoden 2023 loppupuolella, että hän jättää M-Sportin kauden päätteeksi. Vuonna 2024 virolainen kilpailee jälleen Hyundain kuljettajana.
Rallit.fin toimittajat listaavat Kroatian MM-rallin onnistujat, epäonnistujat ja isoimmat puheenaiheet.
Rallin MM-kauden neljäs osakilpailu ajettiin viikonloppuna Kroatiassa. Rallit.fin toimittajat antavat arvosanat pääluokan kuljettajille.
Rallin MM-sarjan uusi pisteenlaskusysteemi näytti taas rumat kasvonsa Kroatiassa.
Hyundain Ott Tänak oli Kroatian MM-rallissa lopulta neljäs.
Hyundain Ott Tänakin kausi jatkui kangerrellen Kroatian MM-rallissa.
Toyotan Sebastien Ogier valloitti värikkäiden vaiheiden jälkeen Kroatian MM-rallin toista kertaa urallaan.
Sebastien Ogier on yhden erikoiskokeen päässä Kroatian MM-rallin voitosta.
Kroatian MM-rallin 18. erikoiskoe tarjosi rutkasti draamaa.
Hyundain Ott Tänakin kohdalla kirjoitetaan hyvin tuttua tarinaa Kroatian MM-rallissa.