Rallin MM-sarja haluaa kopioida supersuositun elementin suoraan formula ykkösistä

Rallin MM-sarja tutkii mielenkiintoista mahdollisuutta.
Kroatian MM-ralli yleiskuva
Rallin MM-sarjan kauden neljäs kilpailu ajettiin Kroatiassa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan promootioyhtiö toivoo, että rallin MM-sarjassa voitaisiin kuulla tiimiradioita suorissa tv-lähetyksissä samaan tapaan kuin formula ykkösissä.

F1-sarjan puolella tiimiradiot ovat erittäin olennainen ja suosittu osa tv-lähetystä ja ne tuovat usein merkittävästi lisäarvoa lähetyksiin.

WRC:ssä on huomattu, miten suosittuja tiimiradiot ovat ja nyt sama juttu halutaan tuoda myös rallin puolelle.

– Siinä on yksi asia, missä voimme varmasti parantaa, WRC-promoottorin tapahtumajohtaja Simon Larkin kertoi valikoiduille medioille, kuten Rallit.fille, Kroatian MM-rallin yhteydessä.

– Voimme tuoda persoonia tulevaisuudessa enemmän esiin. Kuljettajan ja hänen insinöörinsä välinen suhde on jotain, mitä meiltä puuttuu ja se on asia, mikä on monella muulla lajilla paremmin, Larkin jatkoi.

Formula ykkösten puolella Max Verstappenin ja hänen insinöörinsä Gianpiero Lambiasen väliset keskustelut ovat olleet vuosien varrella todella viihdyttäviä. Kaksikko on joskus yltynyt jopa väittelemään kiivaasti kesken suoran lähetyksen. Suomalaisille on hyvin tuoreessa muistissa myös Kimi Räikkösen legendaariset radiokeskustelut.

– Verstappenin ja Lambiasen keskustelut ovat olleet hauskoja. Me tarvitsemme myös sellaista, Larkin linjasi.

– Kuljettajan ja insinöörin kommunikointi pätkien välillä on meille kaikille hyvin mielenkiintoista. Siitä olisi hyvä aloittaa, Larkin jatkoi.

WRC-promoottori aikoo tarjota tiimeille mahdollisuuden päästä käsiksi suoran tv-lähetyksen telemetriaan ja vastineeksi tiimit taas antaisivat promoottorille oikeuden päästä käsiksi radioliikenteeseen.

– Vastavuoroisuuden kautta voisimme tarjota tiimeille enemmän suoraa dataa käyttöön muun muassa öljynpaineista, vedenpaineista ja rengaspaineista. Näissä autoissa voi mennä niin moni asia vikaan ja ne olisi mahdollista välttää, Larkin havainnollisti.

– Voisimme kertoa enemmän näistä autoista ja siitä, mitä ne pitävät sisällään. Voimme tehdä enemmän suorana. Jokaisella autolla on monta insinööriä, mutta heillä ei ole mitään dataa autosta ennen kuin he työntävät USB-tikun sisään päivähuollossa. Voimme olla parempia. Ja uskon, että se olisi myös tarinankerronnan kannalta parempi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat