MM-rallin topit ja flopit: MM-sarjan kärkimiehelle risuja käytöksestään – ”Olisi voinut vain antaa armoa”

Rallit.fin toimittajat listaavat Kroatian MM-rallin onnistujat, epäonnistujat ja isoimmat puheenaiheet.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kroatian MM-ralli päättyi sunnuntaina Toyotan Sebastien Ogierin voittoon. Ranskalainen kuittasi ykköstilan, kun Hyundain Thierry Neuville ja Toyotan Elfyn Evans sortuivat virheisiin päätöspäivänä.

Rallit.fin toimittajat Toni Heinonen, Aki Hietavala ja Ville Hirvonen listaavat kisan tärkeimmät pointit.

Toni Heinonen

Ykköstähti

Kisan ykköstähdeksi olisi helppoa nostaa rallin voittaja Sebastien Ogier, mutta Thierry Neuville vakuutti omalla esityksellään. Ajamisessa oli sellaista määrätietoisuutta, mitä mestarilta vaaditaan. Belgialainen näytti, että Hyundain auto on ottanut harppauksen eteenpäin. Sunnuntain pieni ajovirhe maksoi Neuvillelle voiton, mutta pisteiden valossa kisa sujui belgialaiselta kelvollisesti. Yleiskilpailun lopputulosten perusteella kisasta kun ei jaeta pisteen pistettä.

Epäonnistuja

Kauden avauskisassaan Monte Carlossa Andreas Mikkelsen oli selvästi kärkeä jäljessä, mikä sinänsä oli ymmärrettävää, sillä kyseessä oli vasta norjalaisen ensimmäinen kilpailu Hyundain Rally1-autolla. Kroatiaa varten hän sai tehdä hyvän valmistautumisen ja ajoi testikisan Italiassa. Sopi siis odottaa, että Kroatiassa vauhti olisi ollut edes napsun parempaa. Mutta ei ollut. Sen sijaan Mikkelsen surffaili jossain varjojen mailla. Olisi hauska tietää, mitä Hyundailta paikkaa kärkkynyt Teemu Suninen ajatteli seuratessaan norjalaisen esitystä.

Yllättäjä

Adrien Fourmaux säväytti jälleen kerran. Ranskalaisella tiedetään olevan potentiaalia, mutta silti hänen varsin kypsät otteensa ovat tulleet yllätyksenä alkukaudella. Kroatian päätöspäivänä törmäys leikkausesteeseen oli pistää koko homman pakettiin, mutta Ford-kuljettaja parsi Puman kasaan kartturinsa kanssa ja täräytti ällistyttävän huikean vedon Power Stagella. Täysi viiden pisteen potti Fourmaux’lle oli yllätys jos jokin.

Kämmi

Thierry Neuville ja Elfyn Evans järjestivät huikean näytelmän etenkin lauantain pätkillä, kun he taistelivat sekunnin kymmenyksistä. Ilmassa väreili ulosajon uhka, sillä vauhti oli aivan tapissaan, mutta lauantai-illalta he nappasivat korkeimmat pisteet. Sunnuntaina vääntöön saatiin lopulta draamaa, kun kumpikin sortui virheeseen samalla erikoiskokeella. Tällä kertaa sekä Evans että Neuville pystyivät jatkamaan matkaa, eikä heidän tarvinnut luopua lauantain pisteistään, mutta sunnuntaina heiltä jäi hyvät pinnat saamatta.

Puheenaihe

Tuntuu, että tästä aiheesta on jauhettu jo iäisyys, mutta ei MM-sarjan uudelle pistejärjestelmälle voi antaa kuin risuja. Pisteet olivat kuuma aihe myös Kroatian MM-rallin jälkeen, sillä voittaja Ogier sai vain yhden pisteen enemmän kuin neljänneksi ajanut Ott Tänak. Uuden järjestelmän ongelmallisuuteen on esitetty useita eri korjausehdotuksia, eikä kukaan tunnu olevan siihen tyytyväinen. Pitäisikö asialle oikeasti tehdä jotain kesken kauden?

Aki Hietavala

Ykköstähti

Uusi pistejärjestelmä ei voittajaa juuri palkitse, mutta pakko se on nostaa kisan ykkönen Ogier myös rallin tähdeksi. Hankala alku ja pitkään näytti siltä, ettei vauhti riitä Elfyn Evansin ja Thierry Neuvillen kyytiin. Ei ehkä olisi riittänytkään, mutta siinä missä kaksi muuta autokuntaa sortui virheisiin, vanha mestari säilytti kanttinsa ja pokkasi uransa 100. palkintopallisijoituksen MM-sarjassa. Voittojakin jo messevät 59 kappaletta nyt plakkarissa.

Epäonnistuja

Andreas Mikkelsen, ilman kahta sanaa. Totta on, ettei Mikkelsen ole moneen vuoteen ajanut ykkösluokassa, mutta asvaltilla hän on alkuvuoden aikana testannut sekä ajanut Monte Carlon osakilpailun. Kroatiassa vauhti oli silti edelleen hyvin vaisua. Jotain on tapahduttava jäljellä oleviin ralleihin, mikäli mies mielii jatkaa ykkösluokassa myös ensi kaudella. Miehen omien sanojen mukaan seuraava tilaisuus osoittaa vauhtia on Puolassa kesäkuussa.

Yllättäjä

Tässä ei ehkä tämän tyyppistä yllättäjää haeta, mutta ainakin allekirjoittaneelle Ott Tänakin vaisuhko suoritus Kroatiassa oli yllätys. Surkean alkukauden jälkeen olisi kuvitellut, että vuoden 2019 maailmanmestari olisi lyönyt all-in ja hakenut vain voittoa. Auto ei sopinut käteen, mutta ei se sopinut pari vuotta sitten Jyväskylässäkään, mutta silloin Tänak vielä näytti suuruutensa. Nähtäväksi jää, milloin vanhan mestarin elkeet näkyvät ensi kertaa tällä kaudella vai näkyvätkö ollenkaan.

Kämmi

Tähän voisi heittää Neuvillen, Evansin tai Adrien Fourmaux’n, jotka kaikki töpeksivät sunnuntaina. Neuville ja Evans selvisivät tilanteistaan vähällä, kun taas Fourmaux menetti 15 minuuttia. Neuvillen käytös kartturiaan Martijn Wydaeghea kohtaan ”ulkoilun” jälkeen oli kuitenkin huono suoritus. Belgialaistähti teki heti selväksi, että ulosajo johtui Wydaeghen takerreltua nuotissa. Näinhän se oli, mutta rallissa tulos tehdään aina kahdestaan. Jos kartturi tippuu sivulta, kuski höllää sen verran, että nuottimestari pääsee takaisin oikeaan kohtaan. Eikä Kroatian MM-ralli ole ihan helpoimmasta päästä karttureillakaan. Tavallaan olisi voinut vain antaa armoa, eikä heti heittää miestä bussin alle. Toki tilanne pitää käydä läpi, mutta sen voi tehdä tyylikkäämminkin.

Puheenaihe

Kroatiassa uusi pistelaskusysteemi osoitti taas haavoittavuutensa. Järjestelmä luo tasaisen varmoille kuskeille loistomahdollisuuden, mutta voittajaa ei palkita tarpeeksi. Käytännössä jokainen kuljettaja myös haukkui pistelaskun, mutta näinköhän Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promoottori ovat valmiita systeemiä muokkaamaan, vaikka alkuvuodesta luvattiinkin, että ensin testataan, miten homma toimii ja tarvittaessa tehdään parannuksia.

Ville Hirvonen

Ykköstähti

Sebastien Ogier näytti suuruutensa. Kun pahimmat kilpakumppanit Thierry Neuville ja Elfyn Evans tekivät sunnuntaina virheen, käytti Ogier tilaisuutensa hyväksi ja nousi rallin voittajaksi. Uran sadas palkintosija ja kauden 2024 ensimmäinen voitto plakkariin. Ajoi jo ennen sunnuntaita viisaasti ja pysytteli koko iskuetäisyydeltä. Juuri tällaisia suorituksia ranskalaismestarilta on kaivattu.

Epäonnistuja

Neljä kilpailua ja neljä pettymystä. Ott Tänak sai viikonlopusta toiseksi kovimman pistepotin, mutta jos puhtaasti ajosuorituksia katsotaan, niin ansaitsee paikkansa tällä paikalla. Virolainen siirtyi täksi kaudeksi suurin odotuksin Hyundaille, mutta alkukausi on ollut paha pettymys. Ei ole löytänyt hyvää ajamisen rytmiä oikein missään vaiheessa kautta ja on tuskaillut autonsa kanssa. Joukkoon mahtuu myös useita henkilökohtaisia virheitä. Tänak varmasti toivoo, että nyt alkava sorakausi toisi kaivattuja onnistumisia ja sitä kautta itseluottamus nousisi.

Yllättäjä

Toyota-kuljettaja Takamoto Katsuta aloitti rallin aika varovaisesti, mutta sunnuntaina sitten rysähti. 
Katsuta oli koko ”Supersunnuntain” nopein kuljettaja ja löysi kuin taikaiskusta todella hyvän vauhdin. On jännittävää seurata, saako japanilainen jossain kohtaa vauhdin niin johdonmukaiseksi, että voisi voittaa rallin. 

Kämmi

Hyundain Mikkelsen ja M-Sport Fordin Gregoire Munster lisäävät Rally1-autojen määrää, mutta siihenpä heidän tuomansa lisäarvo sitten jäikin. Jos sinivalkoiset lasit päässä asiaa katsoo, niin olisihan Teemu Suninen aivan varmasti tuonut kilpailuun enemmän lisäarvoa kuin Mikkelsen. Munsterin suorituksen heikkoutta alleviivaa vielä se, että tallikaveri Adrien Fourmaux on ajanut upean alkukauden ja on tässä kohtaa kuljettajien MM-pisteissä kolmantena (!).

Puheenaihe

Kyllähän Kroatian viikonloppu muistetaan ennen kaikkea taas siitä valtavasta porusta, mikä liittyy MM-sarjan uuteen pisteenlaskusysteemiin. Uusi järjestelmä näytti taas Kroatiassa, ettei se toimi. Jos rallin voittaja saa vain yhden pisteen enemmän kuin neljäs ja kaksi pistettä enemmän kuin kakkonen ja kolmonen, niin jotain on todella pahasti pielessä! Kohta tuolla kuullaan jo samanlaisia kommentteja kuin suomalaisurheilijoilta ennen olympialaisia: ”Jos nyt kymmenen parhaan joukkoon pääsisi, niin siihen voisi olla tyytyväinen”. Niin voisi. Voittamisesta ei tarvitse niin kantaa enää huolta. Esimerkiksi Ott Tänakin kannatti ottaa nelospaikka, sillä siitä irtosi vain yksi MM-piste vähemmän kuin rallin voittaneelle Sebastien Ogierille.

Lue myös: MM-rallituomio: Hyundai-kuskille murska-arviot – ”Hän on kirjaimellisesti vain osallistumassa MM-sarjaan”

Lue myös nämä