Kommentti: Rallin MM-sarjan käsittämätön ”älynväläys” on suuri loukkaus urheilun syvintä olemusta kohtaan

Rallin MM-sarjan uusi pisteenlaskusysteemi näytti taas rumat kasvonsa Kroatiassa.
Kroatian MM-ralli yleiskuva
Rallin MM-sarjan kauden neljäs kilpailu ajettiin Kroatiassa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjaan täksi kaudeksi tullut uusi pisteenlaskusysteemi kuulosti jo lähtökohtaisesti hyvin oudolta ratkaisulta, mutta kauden mittaan on käynyt selväksi, että systeemi on ihan täysi susi.

Rallin MM-sarjassa jaetaan tällä kaudella pisteitä kahtena päivänä. Ensimmäiset ehdolliset pisteet ovat jaossa jo lauantain jälkeen. Lauantaina rallia johtava kuljettaja pokkaa ”voitostaan” 18 pistettä, mutta ne saadakseen autokunnan on selvittävä maaliin asti sunnuntaina.

Sunnuntaina ajetaan vielä sitten ”sprinttikisa”, mistä on jaossa vielä erikseen iso potti pisteitä. Ja tämän päälle annetaan pisteet vielä vanhaan malliin Power Stagen viidelle nopeimmalle. Kuulostaako jotenkin sekavalta?

Uusi systeemi voi pahimmillaan laskea voiton arvoa tuntuvasti. Sunnuntain sprinttiä ajetaan nyt rinnakkain yleiskilpailun kanssa, mikä jatkuu sunnuntaina lauantain tilanteen mukaan. Systeemi on jo ehtinyt näyttämään rumat kasvonsa. Heti kauden toisessa kilpailussa kävi niin, ettei kisan voittaja saanut isointa pistepottia. Hyundain Esapekka Lappi voitti Uumajassa, mutta ei saanut rallista suurinta pistepottia. Sama ongelma toistui myös Keniassa.

Kroatiassa Hyundain Thierry Neuville johti rallia lauantain jälkeen, Elfyn Evans oli toisena ja Sebastien Ogier kolmantena. Sunnuntaina Neuville ja Evans ajautuivat kuitenkin ongelmiin ja tämä nosti ranskalaisen Ogierin yleiskilpailun kärkeen. Ogier voitti lopulta koko rallin. Ranskalainen sai myös eniten MM-pisteitä Kroatiasta eli lopulta 21.

Voittajan tietysti kuuluukin saada se isoin pistepotti, mutta uuden systeemin ongelmat tulevat hyvin esille, kun tuloslistaa selataan alaspäin. Rallissa neljänneksi päätynyt Ott Tänak sai kisasta nimittäin toiseksi eniten pisteitä eli 20. Toiseksi yltänyt Evans ja kolmanneksi jäänyt Neuville saivat kumpainenkin pisteen vähemmän eli 19.

Uuden pisteenlaskusysteemin oli tarkoitus poistaa sunnuntain ”köröttely”. Sunnuntaina kun on usein keskitytty säästelemään vain renkaita Power Stagelle. Köröttelyä ei olekaan enää nähty, mutta vanhan ongelman tilalle on tullut uusi ja paljon suurempi ongelma.

Se ongelma on nyt, että uusi systeemi on suoranainen loukkaus urheilun syvintä olemusta kohtaan. Voittamisen pitäisi olla lajista riippumatta aina se isoin juttu ja siitä pitäisi palkita suurimmalla pistepotilla. Aina. Ilman mitään poikkeuksia. Kroatiassa toki voittaja sai isoimman potin, mutta miltä kuulostaa se, että neljäs sai vain yhden pisteen vähemmän ja kakkonen ja kolmonen kaksi pistettä vähemmän? No, ei ainakaan siltä, että voiton arvo olisi tapissa.

Jos sunnuntaille haluttaisiin tehdä muutoksia, parempi vaihtoehto olisi päättää ralli lauantai-iltaan. Voittajalle siitä suurin pistepotti 25 MM-pistettä, kakkoselle 18 ja niin edelleen. Bileet pystyyn ja sen jälkeen nukkumaan. Sunnuntaiaamuna voisi sitten nollata kellot ja ajaa vielä erillisen sprinttikisan, mistä olisi tarjolla vielä ekstrapisteitä. Ei liikaa, mutta ei myöskään liian vähän, jotta motivaatio ajaa säilyisi.

Tai sitten voitaisiin palata vanhaan ja tuttuun systeemiin. Vaikka sunnuntai olisi köröttelyä, on siinä silti vielä reilusti aina panosta. Kyllä siinä on jännitystä ihan riittämiin, kun rallin johtaja starttaa Power Stagelle ja yrittää napata maksimipisteet. Ja mikä tärkeintä, se olisi urheilullisesti reiluin ja paras ratkaisu ja kunnioittaisi urheilun syvintä olemusta, minkä ytimessä on voittaminen ja häviäminen. Kilpailulla on aina yksi voittaja ja loput ovat hävinneitä.

Nykyinen systeemi on niin sekava, ettei se ainakaan houkuttele uusia ihmisiä lajin pariin. Urheilulajin sääntöjen pitäisi aina olla mahdollisimman yksinkertaisia, jotta laji ja sen tavoite on mahdollisimman helppoa ymmärtää. MM-rallin osalta näin ei kuitenkaan nyt ole. Jääkiekossa ja jalkapallossa enemmän maaleja tehnyt joukkue voittaa aina, 100 metrin juoksun voittaa aina ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt juoksija. Ja nopeimman rallikuljettajan pitäisi saada rallista eniten pisteitä.

Lue myös nämä