Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen vahvisti Suomen MM-rallin reittijulkistuksen yhteydessä, että virtuaalinen shikaani eli toisin sanoen hidastusalue debytoi MM-tasolla Jyskälässä. Ja missäpä muualla kuin Ouninpohjan erikoiskokeella.
Syy erikoisjärjestelyyn on ilmeinen: Rally1-autojen vauhti halutaan pitää aisoissa huippunopealla erikoiskokeella. Tämä oli yksi ehdoista, jotta klassikkopätkä voitiin ottaa mukaan täyspitkänä 33-kilometrisenä versiona.
Perinteisissä shikaaneissa käytetään yleensä heinäpaaleja. Ouninpohjan kovavauhtiselle osuudelle sijoitettavassa virtuaalisessa shikaanissa autokunnan pitää puolestaan pudottaa nopeus järjestäjän määrittämään tavoitenopeuteen 200 metrin pituisella alueella. Tarkiaisen mukaan tavoitenopeus asettunee jonnekin 60-70 kilometrin tuntinopeuteen.
Virtuaalinen shikaani on jo esitelty rallin SM-sarjan puolella. Viime kesän Itärallissa Mäkrän erikoiskokeelle pistettiin hidastusalue, jolla kuljettajien oli hidastettava hetkellisesti nopeutensa 40 kilometriin tunnissa 50 metrin pituisella alueella.
Tien sivussa oli taajamista tutut nopeusnäyttötaulut, joille ilmestyi vihreä hymynaama, kun vauhti oli pudonnut tavoitenopeuteen.
Hidastusalueen ohjeistusta kannattaa noudattaa. Esimerkiksi Itärallissa kilpailija olisi saanut viiden minuutin aikarangaistuksen, mikäli hymynaama ei olisi välähtänyt taululle.
Suomen MM-rallissa virtuaalishikaaneissa on tarkoitus hyödyntää autojen varoitusjärjestelmää. Valo muuttuu vihreäksi nopeuden pudottua tavoitetasolle. Sen jälkeen kaasun saa jälleen painaa pohjaan.
Suunnitelmissa on, että MM-sarjan tähdet pääsevät totuttelemaan virtuaaliseen shikaaniin jo kisan testierikoiskokeella, joka ajetaan Ruuhimäessä.
Lue myös: Suomen MM-rallin uutuus löytyi yleisövinkin kautta – ”Kari soitti minulle, että nyt näyttää hyvältä”
Lue myös: Suomen MM-rallin reitti kirvoitti kritiikkiä asiantuntijalta: ”Ei edusta muun rallin luonnetta”