Asvalttikilpailun ratkaisu nähtiin päätöspäivänä, kun rallin kärjessä taistelleet Thierry Neuville ja Elfyn Evans sortuivat ajovirheisiin samalla erikoiskokeella. Näin kärkikaksikon takana kytännyt Toyotan Sebastien Ogier onnistui nousemaan kisan voittoon.
Toyotan tallipäällikkö Latvala oli seuraamassa kyseistä erikoiskoetta.
– Otin aikoja kellollani. Ensin tuli Elfyn, ja hän oli noin 18 sekuntia nopeinta väliaikaa jäljessä. Ajattelin, että tämä ei ole kovin hyvä juttu. Sitten tuli Thierry, ja hänkin oli 17-18 sekuntia jäljessä, mutta hänen autostaan puuttui vieläkin enemmän osia. Mietiskelin, että tällaista ei tapahdu kovinkaan usein, Latvala kertasi.
Omalla ajourallaan Latvala kävi useita samankaltaisia kamppailuja voitosta. Suomalaiskuljettajalle tuli Kroatian taistosta mieleen eräs tasainen vääntö 14 vuoden takaa.
– Nämä tapahtumat muistuttivat minua vuoden 2010 Uuden-Seelannin rallista. Lähdimme viimeiselle erikoiskokeelle, jolla Sebastien Ogier ja Sebastien Loeb kävivät ulkona, ja minä onnistuin voittamaan rallin, vaikken ollutkaan niin nopea. Myös Petter Solberg ajoi ulos samalla pätkällä. Nyt Kroatiassa tapahtui sama juttu: Sebastien Ogier voitti rallin samalla taktiikalla, jota käytin vuonna 2010, Latvala naureskeli.
Vuoden 2010 Uuden-Seelannin MM-ralli tarjosi todellakin huikeaa draamaa viimeiselle erikoiskokeelle saakka. Ennen päätöspätkää Ogier johti kisaa, mutta Latvala, Solberg ja Loeb eivät olleet mahdottoman kaukana ennen 30-kilometristä Whaanga Coastin erikoiskoetta. Lopulta Latvala otti voiton 2,4 sekunnin erolla Ogieriin.
Ogierin mukaan Latvala on muistuttanut häntä useammin kuin kerran kyseisen rallin lopputuloksesta.
– Jari-Matti on rallin kävelevä tietosanakirja. Hän muistaa kaikki tilastot. Ja olen varma, että hän pitää juuri tästä tilastosta, koska hän voitti kyseisen kisan, Ogier sanoi.
Samalla Ogier päätti hieman antaa takaisin Latvalalle.
– Hän unohti mainita sen, että hänellä ei ollut kovinkaan varovainen taktiikka kyseisellä erikoiskokeella, sillä hän puski pätkällä helvetin kovaa ja hänellä oli valtava tilanne, mutta hän selvisi siitä säikähdyksellä. Mutta lopulta se kannatti, Ogier näpäytti naureskellen.
Ranskalaisen sivallus ei uponnut perille, sillä Latvala iski vielä takaisin.
– Itse asiassa minun täytyy hieman korjata. Vuonna 2008 menin ulos samalla pätkällä ja vaurioitin autoa samankaltaisessa kamppailussa. Olinkin päättänyt, että vuonna 2010 en tee samanlaista virhettä, Latvala myhäili.
Latvalan muisti on pettämätön. Vuoden 2008 Uuden-Seelannin rallissa hän oli ennen kahta viimeistä erikoiskoetta voittokamppailussa Mikko Hirvosen, Dani Sordon ja Sebastien Loebin kanssa. Tuolloin Whaanga Coastin monsteripätkä oli ohjelmassa viimeistä edellisenä pikataipaleena, jolla Latvala ajoi tuolloin ulos ja keskeytti toiselta sijalta.