Suomen MM-rallin 2024 reitillä ykkösuutisena on tietenkin Ouninpohjan paluu ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2017. Oikeastaan pitää mennä vuoteen 2015 asti, että pätkä on ajettu viimeksi pitkänä tähän suuntaan, sillä vuoden 2017 reitti oli lyhyempi ja vuonna 2016 ajettiin eri suuntaan.
Klassikot eivät jää tähän, sillä mukana on myös Ruuhimäen, Myhinpään, Päijälän ja Västilän kaltaisia pätkiä. Poikkeuksellisesta klassikkopitoisuudesta kertoo jotain se, että Myhinpään, Ruuhimäen ja Ouninpohjan muodostama kolmikko on viimeksi ollut samassa rallissa vuonna 1995.
Melkoisen korkealle hattu nousee reittitiimin suuntaan myös Saarikkaan erikoiskokeesta, joka on täysin uusi, eli siitä ei ole metriäkään ajettu aiemmin MM-rallissa. Uusia erikoiskokeita ei ole helppo keksiä, eikä niitä ole yli kymmenen vuoden aikana ollut kuin yksi, Halinen vuonna 2016.
Shakedownin siirtäminen Ruuhimäkeen on myös varmasti oikea ratkaisu. Kyseinen pätkä edustaa useampaa tietyyppiä ja palvelee yleisöä paremmin kuin yhden välitien varassa pelannut Rannankylä.
Eikä sinänsä ole uutta, että testierikoiskoe on sama kuin rallissa ajettava pätkä. Tämä oli aivan tavallinen käytäntö 1980–1990-luvuilla, kun esimerkiksi Humalamäki tai Laajavuori toimi sekä testierikoiskokeena että kellotettuna pätkänä.
Vuoden 2024 reitti ei kuitenkaan ansaitse pelkkiä kehuja. Etenkin Laajavuoren valinta Power Stageksi on suorastaan kyseenalainen. Pätkä olisi sopivampi yleisöerikoiskokeena, ja tie saattaa mennä pahoille spooreille, etenkin kun Power Stage -vedolla pätkä ajetaan kahden kierroksen versiona, eikä tie ole ollut rallikäytössäkään vuosikausiin.
Kahden kierroksen pätkä antaa toki yleisölle paljon nähtävää, sekä tekee televisiolähetyksestä sähäkämmän. Alue tarjoaa myös epäilemättä hyvät puitteet palkintoseremonialle. Kilpailullisesti Laajavuori ei kuitenkaan edusta muun rallin luonnetta, minkä jopa FIA:n säännöt asettavat vaatimukseksi Power Stagelle.
Katsojien kannalta toivottavaa jää myös lauantain lenkistä, jossa on vain kolme erikoiskoetta kahteen kertaan, eli innokkaan katsojan on todella vaikea, ellei jopa mahdotonta, nähdä päivän aikana enemmän kuin kaksi erikoiskoetta, edes pelkkien kärkiautojen osalta. Päivän aikana tosin laatu korvaa määrän.
Kokonaisuutena yleisvaikutelma reitistä kääntyy positiivisen puolelle. Odotukset muutosten määrästä ylittyivät, kun edellisvuoden reitilläkin oli jo paljon uutta.
Lue myös: Suomen MM-rallin reitti julki – mukana täysin uusi erikoiskoe ja legendan paluu
Lue myös: Jari-Matti Latvalalta herkullinen vihjaus: ”Asiasta keskustellaan tiimin sisällä”