Suomen MM-rallin uutuus löytyi yleisövinkin kautta – ”Kari soitti minulle, että nyt näyttää hyvältä”

Suomen MM-rallin tämän vuoden reitiltä löytyy yksi täysin uusi erikoiskoe, Saarikas.
Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Elokuun alussa ajettavan Suomen MM-rallin reitti julkistettiin tiistaina Helsingissä. Reittiin on mahdutettu Ouninpohjan ja Myhinpään kaltaisia klassikkopätkiä, mutta kattaukseen saatiin myös jotain uutta.

Äänekosken ja Konneveden väliin sijoittuva Saarikas ajetaan kahteen kertaan perjantaina. Erikoiskokeella on mittaa 15,5 kilometriä.

– Se pätkä oli yleisövinkki. Tai itse asiassa yhdeltä pätkän tekijältämme tuli vinkki, että käykääpäs katsomassa, miltä se vaikuttaisi, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoi Rallit.fille.

Kari (Nuutinen, apulaiskilpailunjohtaja) kävi sitä syksyllä katsomassa ja sitten hän soitti minulle, että lähde mukaan katsomaan ja että nyt näyttää hyvältä. Ja niin se näyttikin erittäin hyvältä, Tarkiainen kehaisi.

Tarkiaisen mukaan Saarikas tarjoaa hyvän testin rallin MM-sarjan tähdille.

– Se on tosi tekninen ja vaikea pätkä monilta osiltaan. Se tulee varmasti olemaan yksi perjantaiaamun ratkaisupaikoista, Tarkiainen arvioi.

Ouninpohja ajetaan useamman vuoden tauon jälkeen täyspitkänä 33 kilometrin versiona. Legendaarinen erikoiskoe vaatii kovan ponnistuksen kisajärjestäjiltä.

Tarkiaisen mukaan Ouninpohjan ajaminen ei olisi mahdollista ilman paikallisen yhteisön tukea.

– Nyt löysimme yhdessä sellaisen innostuksen mallin, millä lähdimme viemään tätä eteenpäin. Kyläyhdistyksen ja muiden paikallisten mukanaolo on meille aivan ensiarvoisen tärkeää. Sieltä pitää löytyä voimaa, koska systeemin pyörittäminen vaatii ainakin 700 ihmistä, Tarkiainen sanoi.

Yksi merkittävistä muutoksista on myös se, että kilpailun päättävä Power Stage järjestetään tällä kertaa Jyväskylän keskustan kupeessa Laajavuoressa. Laskettelukeskuksen ympäristössä kulkeva pätkä ajetaan sunnuntaina kahteen otteeseen: aamulla neljän kilometrin mittaisena ja päivällä kahden kierroksen versiona eli tuplasti pidempänä.

Kuten Rallit.fin reittiasiantuntija Antti Loponenkin nosti esiin, pätkä saattaa mennä pahoille urille etenkin toisella ajokerralla. Loposen mukaan Laajavuori olisi sopivampi yleisöerikoiskokeeksi kuin Power Stageksi, jolla jaetaan lisäpisteitä nopeimmille kuljettajille.

Lue lisää: Suomen MM-rallin reitti kirvoitti kritiikkiä asiantuntijalta: ”Ei edusta muun rallin luonnetta”

Tarkiaisen mukaan päätöspätkän tuominen Laajavuoreen on perusteltua.

– Tämä oli meillä reittisuunnitelmassa jo vuodelle 2020, jolloin koronan takia jouduttiin perumaan koko tapahtuma. Ajatus jäi kytemään, ja nyt lähdimme viemään tätä eteenpäin, kun Himoksellakin on alkamassa rakennustyömaita. Olemme löytäneet pätkälle hyvät tekijät ja olemme keskustelleet asiasta kaupungin kanssa ja löytäneet innostuksen tehdä tätä yhteisesti.

– Onhan se hienoa, kun Jyväskylä on kuitenkin rallin keskuspaikka, niin miksemme haluaisi myös tuoda viimeistä pätkää ja maalintuloa mahdollisimman lähelle kaupunkia. Näin voimme tehdä siitä jyväskyläläisillekin ison tapahtuman, Tarkiainen kertoi.

Lue myös nämä