Palaako suuri autonvalmistaja rallin MM-sarjaan? Pomomieheltä suorat sanat

Rallin MM-sarjan säännöt ovat muuttumassa isosti tuleviksi vuosiksi.
Citroen C3 Rally2
Citroen C3 Rally2 -autojen huollosta vastaa ensi kaudella DG Sport. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA julkaisi helmikuussa ”tiekartan” rallin MM-sarjan tulevaisuudelle ja kaavaillut uudistukset ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton.

Eniten puhetta on kirvoittanut FIA:n suunnitelma luopua nykyisistä hybridiyksiköistä ja pudottaa Rally1-autojen tehoja. Samalla aikomuksena on nostaa Rally2-autojen tehoja ja tuoda kakkosluokkaa lähemmäksi pääluokkaa teknisillä muutoksilla.

FIA:n toiveena on se, että kun autojen hintaa saadaan painettua alas, houkuttelisi se samalla MM-sarjaan mukaan uusia valmistajia.

Stellantis Group on yksi vaihtoehdoista. Monikansallinen Stellantis on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista ja se valmistaa muun muassa Citroen-autoja. Citroen on rallin MM-sarjassa tuttu näky. Ranskalaisvalmistaja oli aiemmin pitkään mukana pääluokassa ja tälläkin kaudella autoilla kilpaillaan Rally2-luokassa.

Stellantis Groupin asiakaskilpailupäällikkö Didier Clementin mukaan valmistaja seuraa nyt tarkalla silmällä sitä, mitä rallin MM-sarjassa tulee tapahtumaan säädösten suhteen ja tekee sen jälkeen päätökset.

– Me emme vielä tiedä sitä, mutta olemme mukana FIA:n kanssa keskustelemassa näistä sääntömuutoksista, Clement sanoi Autosportille.

– Meillä ei ole tällä hetkellä minkäänlaista kiinnostusta vuosille 2025 ja 2026 suunniteltuja Rally1-sääntöjä kohtaan, mutta vuoden 2027 osalta teemme kaikkien valmistajien ja FIA:n kanssa yhteistyötä. Miten me näemme tulevaisuuden nyt? Sitä ei voi vielä tietää, Clement jatkoi.

Vuoden 2027 suhteen Clement on luottavaisempi.

– FIA on tehnyt sen suhteen hyvää työtä. Tekninen osasto on tehnyt todella hyvää työtä. Promootion suhteen meillä on vielä töitä edessä, kuten kaikki tietävät, mutta kaikki ovat samalla linjalla ja haluavat samaa asiaa. Me haluamme pitää WRC:n hyvällä tasolla, Clement painotti.

Stellantis Groupin yksi brändeistä on Lancia. Se on jo ilmoittanut suunnittelevansa paluuta MM-sarjaan, mutta Clementin mukaan tästä on syytä keskustella vasta siinä vaiheessa, kun säännöt ovat lopullisesti selvillä.

– Se on meille kaikille unelma, sillä Lancialla on rallista paljon historiaa ja hienoja muistoja, mutta ennen sitä tulee keskustella säännöistä. Nyt se on vielä liian aikaista. Perustamme strategiamme sääntöihin ja juuri nyt niitä ei ole vielä olemassa.

Jo ensi kaudeksi MM-sarjaan on tulossa niin sanottu WRC-kit, minkä avulla Rally2-autoista on mahdollista saada enemmän tehoja irti. Citroenilla ei vaikuta kuitenkaan olevan minkäänlaista mielenkiintoa tehdä WRC-pakettia C3 Rally2 -autoonsa.

– Me emme usko, että ”Rally2+” on hyödyksi Rally1-luokalle. Niin kauan kuin Rally2+ on hitaampi kuin Rally1-auto, ja niin kauan kuin Rally2+:lla ei ole mahdollisuutta voittaa rallin yleiskilpailua, ei siitä ole mitään apua, Clement pamautti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat