Mistä rallin MM-sarjan ”pikkutiimi” kaivoi rahat Ott Tänakiin? Ex-pomolta erikoinen kommentti

M-Sport Fordilla ei pitänyt olla varaa Ott Tänakiin. Mutta niin vain virolainen rallitähti päätyi takaisin brittitiimin haalareihin.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

– Realistisesti arvioituna hän on melko kallis vaihtoehto. Se olisi toki mukavaa, että hän tulisi tiimiimme, mutta sitä on vaikeaa toteuttaa.

Näin totesi M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener, kun Rallit.fi kysyi lokakuun lopussa häneltä tiimin mahdollisuuksista pestata Tänak miehistöönsä. Marraskuun puolella Millener jatkoi samaa linjaa ja painotti, että ”maailmanmestareilla on oma hintalappunsa”.

M-Sportin pomot Millener ja Malcolm Wilson ovat toistelleet jo vuosia mantran lailla, että talli toimii pienillä resursseilla Toyotaan ja Hyundaihin verrattuna. Rahastakin on ollut krooninen pula.

Mutta nyt jostain löytyikin potti pestata Tänak, vuoden 2019 maailmanmestari. Keskiviikon tiedotteessa Tänak muisteli sitä, kuinka hänestä kasvoi huippukuljettaja M-Sportilla viime vuosikymmenen puolella. Samalla hän kehui tiimin työmoraalia.

Tuskinpa Tänak kuitenkaan palasi entiseen tiimiinsä pelkästään hyvän ilmapiirin ja työteliään talliväen takia. Kuten Millener aiemmin kertoi, Tänak ei käy M-Sportille halvaksi.

Mistä sitten löytyivät rahat Tänakiin, joka tiettävästi teki monivuotisen sopimuksen ”pikkutiimin” kanssa? Katseet kääntyvät rapakon taakse Fordin suuntaan.

Tähän viittasi kommentillaan Gerard Quinn, Fordin Euroopan moottoriurheiluosaston ex-pomo, joka oli uransa aikana tiiviisti kytköksissä M-Sportiin.

– Tänak palaa M-Sportille ensi vuonna – todellakin positiivinen uutinen rallin MM-sarjan kaudelle 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta ja heidän työntekijöilleen, joiden työpaikat on jouduttu tai joudutaan uhraamaan useamman miljoonan kuluun, Quinn kirjoitti Twitterissä Tänakin sopimusjulkistuksen jälkeen.

Ford on tarjonnut viime vuodet teknistä tukea M-Sportille, mutta ei paljoa enempää. Edellisen sukupolven WRC-autojen viimeisinä vuosina M-Sportilla oli päällä jatkuva säästölinja: vanhoja osia kierrätettiin autoissa, minkä takia autot hajoilivat herkemmin.

Viime vuonna MM-sarjan pääluokassa otettiin käyttöön Rally1-luokituksen hybridikilpurit. M-Sportin Ford Puma Rally1 osoitti iskukykynsä heti Monte Carlon MM-rallissa, jonka voitti konkarikuljettaja Sebastien Loeb Fordin puikoissa.

– Vaikuttaa siltä, että Puma on ollut alusta lähtien vahva auto. Sellaisen perustan päälle on hyvä rakentaa ja jatkaa kehitystä, Tänak sanoi Dirtfish-sivuston mukaan.

Tänakin puheiden perusteella vaikuttaa myös siltä, että Ford on entistä tiiviimmin M-Sportin puuhissa mukana.

– Taustalla on Ford, joka on erittäin kiinnostunut todistamaan, että he pystyvät pärjäämään rallissa. Sanoisin, että Fordin ja M-Sportin kanssa meillä on mahdollisuus rakentaa jotain suurta yhdessä.

Lue myös: Talli julkaisi harvinaista materiaalia Ott Tänakin ensimmäisestä testistä Ford Pumalla

Lue myös: Tallipäällikkö linjasi tavoitteen Ott Tänakille – ”Vaatii raakaa työtä ja energiaa”

Lue myös: Ott Tänak ajoi salatestin ennen isoa uutista – virolaisen sanat vakuuttivat pääpomon

Katso alta kooste kauden 2022 päättäneestä Japanin MM-rallista.

Lue myös nämä