Onko tämä todellakin Ott Tänakin uusi osoite? ”Realistisesti arvioituna hän on kallis vaihtoehto”

Ott Tänak pimittää vielä tietoa siitä, mitä hän aikoo tehdä rallin MM-kauden 2022 jälkeen.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tänakin tyytymättömyydestä ja mahdollisesta lähdöstä Hyundailta oli huhuiltu pitkään, mutta silti virolaisen ilmoitus Katalonian MM-rallin jälkeen löi monet ällikällä. Tänak tiedotti Hyundain kanssa, että osapuolten välinen sopimus päättyy jo tämän kauden lopussa.

Tänakin sopimus olisi kattanut vielä kauden 2023, mutta kontrahdista löytyi purun mahdollistanut pykälä.

– Tämä on henkilökohtainen päätökseni ja olen miettinyt sitä pitkään. Kunnioitan tiimiä suuresti. Minusta tuntuu, että olen siinä vaiheessa uraani, että tarvitsen uuden haasteen, vuoden 2019 maailmanmestari perusteli tiedotteessa.

Uusi haaste? Tänak on pitänyt tämän tiedon toistaiseksi visusti julkisuudelta salassa.

Spekulaatioissa Tänakin nimi yhdistettiin M-Sport Fordiin jo elokuussa. Mutta onko virolaisen uusi osoite tosiaan brittitiimi, joka kilpailee yhä yksityistiimin statuksella MM-sarjassa?

M-Sportin tämän kauden tulokset ovat jääneet vaisuiksi, vaikkakin Sebastien Loeb voitti kauden avauskisan Monte Carlossa. Tiimin niin sanottu ykköskuski Craig Breen ei ole lunastanut odotuksia, joten tähtistatuksen kuljettaja tulisi todellakin tarpeeseen.

Mutta kynnyskysymyksenä M-Sportin ja Tänakin uudessa yhteistyössä on raha.

– Realistisesti arvioituna hän on melko kallis vaihtoehto. Se olisi toki mukavaa, että hän tulisi tiimiimme, mutta sitä on vaikeaa toteuttaa, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener myöntää Rallit.fille.

M-Sportin kilpailijat Hyundai ja Toyota ovat täysiverisiä tehdastiimejä. Brittitalli ajattaa Ford Puma Rally1 -autojaan huomattavasti pienemmällä budjetilla. Breen on tallin täysipäiväisistä kuljettajista ainoa, joka saa palkkaa palveluksistaan.

– Olisiko se fiksu päätös hänelle (Tänak) tulla tiimiin, joka ei pysty takaamaan tulevaisuudennäkymiä samalla tavalla kuin todellinen tehtaan tukema tiimi? Vain hän osaa vastata tähän, Millener sanoo.

– Meillä on vielä aikaa jäljellä, mutta joka tapauksessa meille olisi iso haaste löytää riittävä budjetti, tallipomo painottaa.

M-Sportin lisäksi Tänakia on soviteltu huhuissa takaisin myös Toyotalle. Vaihtoehtona on sekin, että Tänak pistää kuljettajauransa paussille tai pysyvästi jäihin.

Tänak ajaa viimeisen kilpailunsa Hyundailla ensi viikolla Japanissa.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä