Kansainvälisen autoliiton FIA:n alainen WRC-työryhmä teki helmikuussa ehdotuksensa mullistavista sääntömuutoksista jo ensi vuodelle. Ehdotuksen mukaan Rally1-autojen hybridiyksiköistä voitaisiin luopua jo kuluvan kauden jälkeen, minkä lisäksi autoista karsittaisiin aerodynaamisia ominaisuuksia, ja tehoja pudotettaisiin pienemmällä ilmankuristimella.
Pääluokan tallit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota lähettivät muutosehdotusten jälkeen FIA:lle kirjeen, jossa ne vaativat nykyisten teknisten sääntöjen pysyvän voimassa kauden 2026 loppuun saakka.
FIA, tiimien edustajat ja rallijärjestäjät kokoustivat asiasta Kroatian MM-rallin yhteydessä. Tapaamisesta on nyt tihkunut tietoja julkisuuteen.
Kreikan Akropolis-rallin johtaja Pavlos Athanassoulas kertoi Cosmote TV:n haastattelussa, että kaikki kolme valmistajaa olivat samaa mieltä siitä, että nykyistä luokittelujaksoa pitäisi kunnioittaa vuoden 2026 loppuun saakka. Lisäksi Athanassoulas paljasti, että myös Rally2-valmistajat ovat samassa rintamassa pääluokan tiimien kanssa ja vastustavat FIA:n ehdotuksia ensi vuodelle.
FIA:n ehdotuslistalta löytyi myös Rally2-autoja koskeva muutos: kakkosluokan autoihin kaavailtiin niin sanottua WRC-pakettia, joiden avulla Rally2-autoja tuotaisiin lähemmäksi Rally1-kilpureita.
FIA ja tallit olivat yhtä mieltä siitä, että pääluokkaan pitäisi saada enemmän autoja mahdollisimman nopeasti. Athanassoulasin mukaan jo tänä vuonna nuorille kuljettajille on tarkoitus tarjota näyttöpaikkoja Rally1-kalustolla.
Aiemmin tällä viikolla uutisoitiinkin, että latvialaistoivo Martins Sesks kilpailee Puolan ja Latvian MM-ralleissa Ford Puma Rally1 -autolla, ja projektissa on taustalla myös rallin MM-sarjan promootioyhtiö.
Athanassoulas kertoi odottavansa, että syyskuussa järjestettävässä Akropolis-rallissa voitaisiin nähdä kaksinumeroinen määrä Rally1-autokuntia. Nykyisin MM-ralleissa on tyypillisesti vain kahdeksan Rally1-autoa.
FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston on määrä lyödä lukkoon kesäkuussa ensi vuoden säännöt. FIA:ssa luotetaan, että sääntöluonnostelmat pystytään toimittamaan toukokuussa MM-sarjan valmistajille ennen neuvoston kokousta.
– Meidän täytyy löytää harmonia valmistajien kanssa, ja mielestäni emme ole kaukana siitä, FIA:n urheilupomo Andrew Wheatley kertoi.
Wheatleyn mukaan FIA ja valmistajat yrittävät nyt päästä sopuun jonkinlaisesta kompromissiratkaisusta.
– Meillä on kaikki vaihtoehdot pöydällä. Tiedämme, mikä tavoitteena on, Wheatley muotoili.
Lähteet: Powerslide Blog, Autosport