Jari-Matti Latvala esitti toiveen Sebastien Ogierille

Rallilegenda Sebastien Ogier jatkaa Toyotan WRC-tallissa kaudella 2023.
Latvala ja Ogier
Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ranskalaismestari lopetti uransa täysipäiväisenä rallikuljettajana kauden 2021 jälkeen pokattuaan jo uransa kahdeksannen MM-tittelin. Päättynyt kausi oli Ogierin ensimmäinen osa-aikaisena kuskina.

Tämän vuoden alkupuoliskolla Ogier osallistui myös WEC-ratasarjan kisoihin, mikä teki ralliohjelmasta pirstaleisen. Kauden alun Monte Carlon rallin jälkeen Ogier oli seuraavan kerran mukana rallin MM-sarjassa vasta toukokuussa Portugalissa ja juhannuksen tienoilla Keniassa.

Sen lisäksi Ogier ajoi kauden kolme viimeistä MM-rallia saavuttaen niissä myös 65 prosenttia pisteistään. Tallipomo Jari-Matti Latvala toivoo, että Ogierin kisaohjelma tulevalla kaudella olisi tasaisempi.

– Mitä minä olen ymmärtänyt, Ogier ei ole vielä nimennyt, kuinka monta rallia haluaa ajaa. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että määrä on noin puolet ralleista, Latvala sanoo Dirtfishin verkkosivuilla.

– Puolikas kausi olisi jo ihan hyvä määrä. Tärkein asia kuitenkin on, ettei kisojen välissä ole liian pitkiä taukoja. Aina jos niin tapahtuu, on vauhtiin vaikeampi päästä nopeasti.

Varmaa on, että Ogierin rallikausi starttaa Monte Carlosta tammikuussa. Sen jälkeen kisat ovat vielä arvoitus, ainakin suurelle yleisölle. Todennäköisesti Toyota panttailee Ogierin ohjelmaa kenties hämätäkseen kilpailijoitaan. Toisaalta Toyotalla ja Ogierilla on myös varaa hieman tarkastella, miten kausi lähtee voimasuhteiden kannalta liikkeelle ja tehdä mahdollisia peliliikkeitä sen jälkeen.

– Ensimmäisen rallin kaikki voivat arvata. Myös Meksikon ralli on ollut aina yksi suosikeistani. Lisäksi myös Keski-Euroopan ralli olisi logistisesti mukavan lähellä kotiani. Vaikea tähän on vastata, koska tykkään suurimmasta osasta ralleista, Ogier naureskelee.

Muutaman kisan Ogierin ohjelmasta voi kuitenkin helposti laskea pois. Miestä tuskin kiinnostaa Suomen tai Viron nopeat sorarallit, sillä kyseisen tyypin kisat ovat aina olleet ranskalaiselle hankalia. Samaa voitaneen sanoa myös Ruotsin ultranopesta lumirallista.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä