Viime kaudella M-Sport panosti isosti Ott Tänakiin, mutta vuonna 2024 tiimi luottaa nuoreen voimaan. Adrien Fourmaux ja Gregoire Munster saivat budjetin kasaan ja edustavat brittitallia MM-sarjan ykköstasolla.
Fourmaux kokeili taitojaan Rally1-auton ratissa vuonna 2022, mutta kehnon vuoden jälkeen ranskalainen tiputettiin WRC2-luokkaan. Tämän kauden oivat otteet kuitenkin riittivät tuomaan miehen takaisin ykköskategorian hybridiautoon.
Lue lisää: Vahvistus tuli! Tässä ovat WRC-tallin ensi kauden kuskit
– On hienoa palata takaisin, sillä se ei ole kovin yleistä, että tällaisen mahdollisuuden saa. Tulokseni ja kova työni yhdessä Alexin (kartanlukija Coria) kanssa palkittiin. Tavoitteena oli koko ajan palata Rally1-autoon ja nyt se tavoite on saavutettu. Edessä on kuitenkin valtava haaste ja meidän on oltava valmiita, Fourmaux selittää L´Equipe-lehden sivuilla.
– Nyt on tärkeää, että en tee samoja virheitä uudestaan. Kausi 2022 tuli minulle liian aikaisin, enkä ollut tarpeeksi hyvin valmistautunut. Se vuosi meidän pitää vain unohtaa ja rakentaa kaiken hyvän päälle, jota saimme tehtyä tänä vuonna.
Fourmaux korostaa, että tärkeintä tulevalla kaudella on tasaisuus.
– Totta kai meillä on omat tavoitteemme. Ne kuitenkin vaihtelevat kisojen mukaan, sillä kokemus ratkaisee paljon. Päätavoitteeni on rakentaa hyvä momentum, joka kestää läpi kauden sekä saavuttaa paljon pisteitä tiimille, Fourmaux summaa.
– Pistejärjestelmä on muuttunut ja mukana on paljon kuskeja, jotka eivät aja täyttä kautta. Paljon voi siis tapahtua. Uskon, että tasaisuus palkitaan.
Kun Fourmaux pudotettiin luokkaa alemmaksi kauden 2022 jälkeen, oli moni jo valmis lyömään lupaavan ranskalaisen uran pakettiin. Sitkeys palkittiin yllättävän nopeasti.
– Ei ole koskaan helppoa pudota luokkaa alemmaksi. On paljon esimerkkejä, että sieltä ei ole koskaan noustu takaisin. Meidän tilanteemme todistaa, että olemme paikkamme ansainneet. Nyt taidot pitää kuitenkin todistaa tiellä, Fourmaux sanoo.
– Olen aina keskittynyt vain yhteen kauteen kerrallaan, sillä vielä en ole pystynyt pidempiä sopimuksia tekemään. Tavallaan joka vuosi on siis ollut pelkoa, että tämä loppuu. Tässä lajissa paikkoja huipulla ei ole paljoa. Olen tehnyt paljon uhrauksia, kuten laittanut opintoni (lääketiede) jäihin, mutta en kadu mitään.
Fourmaux on ajanut Fordilla uransa alusta saakka, vuodesta 2017 lähtien. Tiimi on siis tuttu, joten siinä mielessä ranskalaiskuski voi olla rauhallisin mielin.
– Kaikkein isoin etu on kuitenkin se, että minulla on täysi kausi. Se motivoi minua suuresti. Auto on kehittynyt jonkin verran, mutta en ole vielä päässyt sitä täysin kokeilemaan. Tiedän, miten tiimi toimii ja olemme työskennelleet yhdessä jo vuosia, Fourmaux toteaa.
– Tärkeintä on, että pääsemme eroon heikoista kohdistamme ja keskitymme vahvuuksiimme. M-Sport on ralliperheeni. Jo nuorena ajoin Fordeilla, enkä ole muilla autoilla ajanut. En ole kuitenkaan vielä tatuoinut Fordin logoa itseeni, ranskalainen jatkaa naureskellen.
Rallin MM-kausi 2024 starttaa ikonisella Monte Carlon osakilpailulla tammikuun lopussa.