Rallin MM-sarjan klassikkokisassa järjetön maratonpäivä

Kreikan Akropolis-rallissa ajetaan tänä vuonna enemmän siirtymiä kuin aiemmin.
Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Syyskuussa järjestettävä Kreikan Akropolis-ralli on yksi MM-sarjan klassikkokisoja. Se tunnetaan kivikkoisista sorateistään, joilla ajetaan paikoitellen kovaa, jolloin autojen kestävyys on koetuksella.

Akropolis palasi MM-sarjaan neljä vuotta sitten oltuaan seitsemän kautta sivussa. Tauon jälkeiset kolme kilpailua ovat noudattaneet samaa rakennetta, eikä tämänvuotinenkaan ole kovin erilainen, vaikka osia on laitettu eri järjestykseen.

Uudistettu reitti

Tänä vuonna ralli starttaa Ateenan torstaisen yleisöerikoiskokeen sijasta kisakeskuksesta Lamiasta vasta perjantaina. Päivän ohjelmassa on kolme kahteen kertaan ajettavaa hidasta ja yli 20-kilometristä pätkää, joiden joukossa nimekkäimpänä Tarzan.

Dafnin erikoiskoe taas on mitä luultavimmin lyhennetty versio Pyrgosista, vaikka samanniminen toinen pätkä ajettiin vuonna 2022 etelämpänä.

Lauantai alkaa rallin pisimmällä, 28-kilometrisellä Renginin erikoiskokeella. Päivän aikana ajetaan tavallaan aiempien vuosien perjantain reitti käänteiseen suuntaan, eli lähinnä yhteen kertaan ajettavia pätkiä etelään Loutrakin kaupunkiin, missä vaihdetaan renkaat. 115 erikoiskoekilometriä on siis selvittävä ilman kunnon huoltoa.

Lauantai-ilta päättyy Eko SSS -nimiseen yleisöpätkään, jonka sijaintia ei ole vielä ilmoitettu. Siirtymien ja välitankkauksien siirtymien pituuksien perusteella voidaan tosin päätellä, ettei se ole Ateenassa vaan pohjoisempana.

Lauantai on melkoinen, suorastaan järjetön, maratonpäivä, sillä ensimmäiset autot starttaavat Lamian huoltoalueelta kello 6.15. Rallikaravaani palaa takaisin Lamiaan vasta myöhään illalla kello 22.25. Päivän aikana pelkästään siirtymiä kertyy ajettavaksi peräti 581 kilometriä. Kun päälle laitetaan vielä erikoiskokeet, urakoitavaa ratin takana tulee yhteensä lähes 700 kilometriä.

Sunnuntaina ajetaan rallille perinteiseen tapaan vain kolme erikoiskoetta. Päivän avaava Inohori on ajettu viimeksi vuonna 2002 (tai mahdollisesti osia siitä Stromin pätkällä 2005). Elefterohori taas toimii Power Stagena jälleen kuten vuonna 2022.

Kestävyyskilpailun elementit

Vaikka reitiltä on nyt pudotettu käynti Itean kaupungissa – ja sen myötä Bauxitesin klassikkopätkä – siirtymätaipaleiden määrä on kasvanut. Vuosina 2021–2023 niitä oli noin 900–1000 kilometriä, mutta nyt siirtymiä kertyy yli 1 100 kilometriä.

Osan tästä on aiheuttanut se, että aiemmin ralli alkoi Ateenasta, mihin autot tuotiin Lamiasta trailerilla. Nyt vastaava siirtymä pitää ajaa lauantain päätteeksi itse, tosin siis eri suuntaan, eikä aivan Ateenasta asti.

Toisaalta rallin pituus on edelleen hädin tuskin yli vaaditut 300 kilometriä. Järjestäjät uhosivat jo 2021 sarjaan palatessaan, että Akropolis-rallin reitin on oltava pitkä, koska sillä on kestävyysrallin maine ylläpidettävänä. Mutta sen koommin asiasta ei ole taidettu puhua.

Kreikan MM-osakilpailu ajetaan 5.-8. syyskuuta.

Lue myös nämä