Jari-Matti Latvala paljastaa: Toyota on merkannut suomalaisen rallitoivon

Rallin MM-sarjan pääluokassa ajaa tätä nykyä kaksi suomalaista kuljettajaa, mutta uusia tulokkaita on tarjolla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yksi näistä on Sami Pajari, jonka uraa on rakennettu määrätietoisesti jo useamman vuoden. Pajari, 22, saavutti SM3-luokan mestaruuden kaudella 2019 ja tuli valituksi AKK:n Tulevaisuuden tähdeksi samana vuonna. Tämän jälkeen matka jatkui kansainvälisille erikoiskokeille, ja kaudella 2021 lahtelainen nappasi MM-sarjan JWRC-junioriluokan himoitun mestaruuden.

Nykyään WRC2-luokassa Toyotan Rally2-autolla ajava Pajari on tuttu mies Toyotan tallipäällikölle Jari-Matti Latvalalle. He kävivät jopa yhdessä harjoittelemassa ajamista vuonna 2020, kun Latvalan ura MM-sarjan pääluokassa oli tullut päätökseen.

Latvala on siitä lähtien seurannut tarkkaan Pajarin urakehitystä. Ja varsinkin nyt, kun Pajari on ikään kuin Toyotan mies, vaikkakin kilpailee yksityistiimin kalustolla.

– Sami oli Montessa viides, mutta täytyy muistaa, että siellä auto ei ollut vielä ihan paras niihin olosuhteisiin. Ruotsissa hän olikin jo toinen. Hänellä on ollut koko ajan nouseva kaari, Latvala summaa Pajarin alkukauden otteita Rallit.fin tuoreessa Rallipodissa (jonka voit kuunnella kokonaisuudessaan tämän artikkelin alta).

– Totta kai Sami kiinnostaa meitä kovasti. Jos katsotaan näitä nuoria kuljettajia, niin mielestäni Sami ja tietysti Oliver Solberg ovat varmaan ne nopeimmat kaksikymppisistä.

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Rallypixels

Toyotan tehdastiimin päämaja sijaitsee Jyväskylässä, mistä on noin 25 kilometrin matka Printsport-tallin tiluksille Lievestuoreelle. Eero Räikkösen johtama Printsport ajattaa tänä vuonna Pajaria rallin MM-sarjassa.

Toyota oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että Pajari sai Jyväskylässä kehitetyn Toyota GR Yaris Rally2 -auton käyttöönsä heti tämän kauden alussa.

– Halusimme tarjota autoja nuorille nouseville kuljettajille. Silloin oli selvää, että Sami oli kiinnostunut Toyotasta, joten hänelle oli saatava auto ensimmäisten joukossa, Latvala sanoo.

Toyotan tehdastiimillä on tällä hetkellä neljä kuljettajaa, jotka kilpailevat MM-sarjan pääluokassa Rally1-luokituksen kilpureilla. Kalle Rovanperän, Takamoto Katsutan ja Elfyn Evansin urat eivät ole vielä ehtoopuolella, mutta Sebastien Ogierin tilanne on toinen. Ranskalaiskonkari on tyytynyt ajamaan viime vuosina puolikkaita kausia, ja jossain vaiheessa hänen aktiiviuransa tulee päätökseen.

Viimeistään siinä vaiheessa Toyotan tehdastiimistä voisi olla tarjolla paikka nuoremman sukupolven kuljettajalle.

Kysymys kuuluukin, kuinka korkealla Pajarin nimi on Toyotan listoilla?

– Sanotaan näin, että kyllä hän on siellä listan kärkipäässä, Latvala täräyttää hymyssä suin.

– Meillä on kiinnostusta häntä kohtaan ja seuraamme häntä.

Pajari kilpailee seuraavan kerran tulevana viikonloppuna, kun MM-sarja jatkuu Portugalin osakilpailulla.

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso, jossa Latvala kertoo mietteensä Pajarista. Myös Pajari kertoo podcastissa kattavasti urastaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Voit kuunnella jakson myös Spotifyssä – ja muista pistää samalla Rallipodi tilaukseen!

Lue myös nämä