Rallin MM-sarjan pääluokan Rally1-autoja on tarjolla vain kolmelta eri valmistajalta. Tämä tarkoittaa puolestaan sitä, että vain harvat ja valitut saavat tilaisuuden kilpailla lajin huipputasolla.
Rally1-kaluston voi toki hankkia käyttöönsä rahalla. Näin ovat tällä kaudella tehneet Lorenzo Bertelli, Gregoire Munster ja Alberto Heller. Mutta jos vuokrausoptio jätetään pois laskuista, tällä kaudella Rally1-debyytin on tehnyt vain kaksi kuljettajaa: Teemu Suninen ja Jari-Matti Latvala.
Sunisen tapauksessa huomattavaa on se, että suomalaisella oli entuudestaan rutkasti kokemusta rallin MM-sarjan pääluokasta. Latvala on puolestaan rallin MM-sarjan historian kokenein kuljettaja ja lisäksi hän toimii tallipäällikkönä Toyotalla, jolta hän sai kaluston auton käyttöönsä Suomen MM-ralliin.
MM-sarjan WRC2-luokassa omaa tilaisuuttaan kärkkyy useita kuljettajia, jotka eivät välttämättä koskaan saa todellista näyttöpaikkaa.
– Isoin ongelma on valmistajien puute. Valmistajia on paljon WRC2-luokassa, joten tämä on luokkakohtainen ongelma. Rally1-auton vuokraaminen yhteen kilpailuun vastaa melkein kokonaista kautta Rally2-autolla, WRC2-luokan huippukuskeihin lukeutuva Rossel kertoi ranskalaiselle Rallye-Sport.fr-sivustolle.
Citroenilla kilpailevan ranskalaiskuljettajan mukaan pääluokan autojen pitäisi ottaa askel taaksepäin.
– En ymmärrä, miksei tehdä uusia sääntöjä. Rally2-autoihin voitaisiin lisätä aerodynamiikkaa ja hybridiyksikkö. Unelmoin samanlaisesta järjestelmästä, joka oli esimerkiksi vuosina 2014-15. Silloin Stephane Sarrazinin kaltainen kuljettaja pystyi kilpailemaan tehdastiimejä vastaan Korsikan MM-rallissa. Yksityiskuljettajalla oli mahdollisuus ajaa virallisia tiimejä vastaan, Rossel sanoi.
– Pääluokkaan pääsy on iso ongelma. Sinne tarvitaan enemmän valmistajia, jotta nuorille kuljettajille olisi ovia avoinna. Olen todella huolissani tulevaisuudesta, ranskalainen korosti.
Ralliautoilun huipulle pääseminen on aina vaatinut kovia taloudellisia ponnisteluja. Mutta Rosselin mukaan nyt tilanne on hälyttävällä tasolla.
– Ranskassa (Hugo) Margaillanin, (Laurent) Pellierin ja veljeni kaltaiset kuljettajat voittavat kalustopaketteja, mutta heillä ei ole mahdollisuutta mennä MM-sarjaan. Veljeni Leon pitää saada kasaan puolet budjetista, vaikka hän voitti Stellantis Cupin viime vuonna. Tämä ei ole normaalia. 30 vuotta sitten tällaiset kuljettajat olisivat löytäneet paikan virallisesta tallista, Rossel totesi.
MM-sarjan kuljettajat ovat päässeet tämän kauden aikana kertomaan huolenaiheistaan ja ehdotuksistaan MM-sarjan promootioyhtiölle ja Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Rosselin mukaan päättävät tahot eivät kuitenkaan saa riittävän nopeasti rattaita pyörimään.
Rossel ei ole kovinkaan luottavainen rallin MM-sarjan tulevaisuuden puolesta.
– Täysi kausi pelkästään WRC2-luokassa vaatii 700 000 euron budjetin. Näiden olosuhteiden vuoksi nuoria kuljettajia on vaikeaa saada innostumaan tästä. Olen peloissani ainakin seuraavista viidestä vuodesta.
Lue myös: MM-rallipomo nosti kissan pöydälle – ”Yritämme vain selviytyä”
Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.