Latvialaistoivo sai ensimaistiaisen Rally1-autosta – ”Jalat olivat jäykkinä”

Martins Sesks saa todellisen näyttöpaikan rallin MM-sarjassa tulevana kesänä.
Martins Sesks ja Francis Renars
Martins Sesks ja Francis Renars. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sesks, 24, on antanut kovia näyttöjä rallin EM-sarjassa, jossa hän voitti Puolan ja Latvian nopeat sorakisat viime vuonna. Aiemmin tällä viikolla paljastui, että Sesks pääsee ajamaan kesällä samaiset rallit MM-tasolla – ja vieläpä M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla.

Puolan MM-ralli toimii Sesksille harjoituskilpailuna ennen Latvian kotikisaa, sillä Puolassa Fordin Rally1-autossa ei ole mukana hybridiyksikköä. Latviassa hän pääsee kuitenkin vetämään täysiverisellä Rally1-tykillä, hybridibuustin kera.

Sesks on jo saanut ensimmäisen maistiaisen Ford Pumasta, jota hän testasi M-Sportin testiradalla Englannissa.

– Ajoimme noin 70 kilometriä, ja nyt alkujännitys ja stressi ovat helpottaneet. Kun ajoin ensimmäisen kerran auton ulos autotallista, jalat olivat jäykkinä, Sesks paljasti.

– Uskon, että ymmärrykseni kasvaa seuraavissa testeissä. Ensimmäisessä testissä päätavoitteena oli tottua kaikkiin ohjaimiin ja hallintajärjestelmiin, jotta meillä olisi kotoisampi fiilis, kun palaamme myöhemmin autoon, latvialainen lisäsi.

Katso alta video Sesksin testistä Ford Puma Rally1 -autolla. Artikkeli jatkuu videon alapuolella.

Sesks ja kartanlukija Renars Francis ajavat Pumalla 200 kilometriä testiä ennen Puolan rallia, jossa erikoiskoekilometrejä kertyy 300. Latvian sorakisaa edeltää vielä 200 kilometrin testirupeama.

Eli jos kaikki menee suunnitellusti, Sesksille on kertynyt Puman ratissa 700 kilometriä ennen Latvian MM-rallia, joka on hänen uransa isoin kilpailu tähän saakka. Rallin MM-sarjan promootioyhtiö ja M-Sport mahdollistavat yhdessä Sesksille upean tilaisuuden.

– Päätavoitteemme näissä kahdessa kisassa on saada kaikki kilometrit ajettua. Tasaisuuden näyttäminen on jo itsessään voitto meille. Rally1-kuljettajat ovat ajaneet tuhansia kilometrejä, joten meillä on vain vähän aikaa tulla kilpailukykyisiksi, Sesks arvioi.

– Tällä tasolla viimeisten kymmenysten löytäminen on vaikeinta. Näiden 700 kilometrin aikana tuskin löydämme niitä, mutta jonkinlaisen tason saavuttaminen on yksinkertaisempaa, Sesks lisäsi.

Jos Sesks esiintyy edukseen, näytöt Rally1-autolla eivät välttämättä jää tähän.

– Kuten M-Sport Fordin pomo Malcolm Wilson sanoi, hän seuraa meitä erittäin tarkasti näissä kahdessa rallissa.

Puolan MM-ralli ajetaan kesäkuun lopussa ja Latvian MM-osakilpailu heinäkuun puolivälin jälkeen. Ensi viikonloppuna Sesks kilpailee Kanariansaarten EM-rallissa Toyotan Rally2-autolla.

Lähde: go4speed.lv

Lue myös nämä

  • Uusimmat