Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Saksassa, Tshekissä ja Itävallassa. Ensimmäistä kertaa järjestettävässä Keski-Euroopan rallissa kilpaillaan haastavilla asvalttiteillä.
MM-sarjaa johtava Rovanperä nauttii kilpailemisesta asvaltilla, mutta kilpailun ajankohta tuo oman haasteensa.
– Olosuhteet ovat yleensä vaikeat siihen aikaan vuodesta. Mutta toivottavasti meillä olisi vaihteeksi hyvä lähtöpaikka. Se olisi kiva, Rovanperä sanoo.
Rovanperällä on MM-sarjassa 31 pisteen etumatka tallitoveriinsa Elfyn Evansiin ennen kahta viimeistä osakilpailua. Tämä tarkoittaa sitä, että Evansin pitää napata Keski-Euroopan rallista vähintään kaksi pistettä Rovanperää enemmän tai muuten suomalaiskuljettaja kruunataan mestariksi toisena perättäisenä vuotena.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
Kilpailu käynnistyy Tshekin puolella, missä ajetaan kahdeksan ensimmäistä erikoiskoetta torstaina ja perjantaina. Rovanperä vetää pätkät läpi ensimmäisenä kuljettajana.
– Veikkaan, että siellä on aika haastavat tiet. Tshekin puolen pätkät ovat varmaan hurjia. Muut pätkät ovat ehkä vähän yksinkertaisempia, Toyota-kuski Rovanperä arvioi.
– On kiva mennä pitkästä aikaa asvaltille, eikä tarvitse auratakaan. Toivotaan, että tiet ovat puhtaita eikä ole mitään putsaamista. Yritetään ajaa hyvä kisa ja sitä kautta hyvä tulos.
Rallin MM-sarjan erikoiskokeita ei ole aiemmin ajettu Tshekissä. Rovanperältä löytyy kuitenkin maasta kokemusta yhden rallin verran: vuonna 2019 hän kävi voittamassa Bohemia-rallin Skoda Fabialla.
Keski-Euroopan MM-ralli on ohjelmassa 26.-29. lokakuuta. Kilpailun keskuspaikka sijaitsee Saksassa Passaun kaupungissa.
Tutustu tarkemmin Keski-Euroopan MM-ralliin: Rallin MM-sarjan uutuuskisan suunnitelmat lyöty lopullisesti lukkoon – yleisöpyöritys herättää tunteita
Lue myös: Seitsemän suomalaiskuljettajaa uuteen MM-ralliin – Janni Hussi saa jo tulikasteen
Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.