Konkarikuski sai erityiskutsun rallijärjestäjiltä, mutta hieman liian aikaisin – ”En kai minä vielä VIP-passia tarvitse”

Juha Salo aikoo palata palkintokorokkeelle viikonloppuna ajettavassa rallin SM-sarjan osakilpailussa Joensuussa.
Juha Salo
Juha Salo. Kuva: Taneli Niinimäki
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

SM-kauden viidentenä osakilpailuna ajetaan perinteikäs Itäralli, joka täyttää jo 60 vuotta. Urallaan kymmenen Suomen mestaruutta voittanut Salo starttaa kilpailuun SM1-luokan kolmannelta tilalta.

Katso rallin SM-sarjan pistetilanteet täältä.

– Ajoimme viime viikolla Imatran suunnalla testiä ja teimme autoomme pieniä säätömuutoksia. Nelossijat saisivat jo riittää. Palkintopallikolmikkoon ja mieluiten ihan kärkeen pitäisi Joensuussa päästä, suunnittelee Salo, jolla on taskussaan neljännet tilat edellisistä SM-ralleista Seinäjoelta ja Jyväskylästä.

– Testitie oli tulevaa ajatellen toimiva. Se sisälsi samanlaisia korkeuseroja, joista pohjoiskarjalainen tiestö on tunnetuksi tullut. Ei meillä ollut hyvä tulos kaukana SM Pohjanmaa-rallissakaan, mutta yritetään Joensuussa ottaa ajastamme ne muutamat sekunnin kymmenykset kilometriltä pois. Ja toki peiliinkin on katsottu, Salo muistuttaa tiedotteessaan.

Salo on Itärallin menestynein kuljettaja kolmella voitollaan. Karkkilalainen ajoi Joensuussa ykköseksi vuosina 2010, 2013 ja 2015.

Rallijärjestäjä ehti kutsua Salon Joensuuhun vanhojen voittajien tapaamiseen, mutta konkarikuskilla oli hyvä syy jäädä kutsuvierastilaisuudesta pois: hän kun ajaa tämänkin vuoden rallissa voitosta kilpaa Skoda Fabiallaan.

– Vastasin järjestäjälle, että ”en kai minä vielä VIP-passia tarvitse, haluaisin ainakin kerran vielä yrittää voittaa Itärallin”. Järjestäjältä tuli vastaus, että ”otetaan uusiksi sitten joskus toisten”, Salo hymyilee.

– Mutta edessä on varmasti hieno reitti, jossa ajetaan teitä ylös ja alas, ja jonkun matkaa ilmassakin. Heti pitää lähteä ajamaan sen minkä osaa, Salo vakavoituu.

Itärallin 60-vuotisjuhlakilpailun reitti käsittää yhdeksän erikoiskoetta. Metsäerikoiskokeiden lisäksi tapahtuma tulee Joensuun keskustaan, kun kilpailun avauserikoiskoe ajetaan perjantai-iltana vain kilometrin päässä Joensuun torilta Mehtimäellä. Yleisöerikoiskokeelta kilpailijat siirtyvät vielä yhdelle metsäerikoiskokeelle perjantain päätteeksi.

Lauantaina kilpailijat suuntaavat seitsemälle erikoiskokeelle, joista kolme ajetaan kahteen kertaan. Lauantai-iltana päättyvässä Itärallissa ajetaan kaikkiaan 94,45 erikoiskoekilometriä.

Lue myös nämä