Yhdysvaltojen MM-ralli enää ajan kysymys? – ”Homma pitää suunnitella huolellisesti”

Yhdysvaltojen MM-ralli on nyt lähempänä toteutumista kuin moneen vuosikymmeneen.
Dani Sordo
Dani Sordo vauhdissa Meksikon MM-rallissa. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Maassa on ajettu kolme kertaa aiemmin MM-rallia, kun Washingtonin osavaltiossa järjestettiin vuosina 1986-88 Olympus-ralli. Kisavoittajiksi kruunattiin kolmen kauden aikana Juha Kankkunen, Markku Alén ja Miki Biasion.

Reilu viikko sitten ajetun Meksikon MM-rallin yhteydessä USA:n MM-rallin järjestelytoimikunta ilmoitti omasta hankkeestaan. Tarkoituksena on ajaa 7.-8. huhtikuuta koekilpailu ja myöhemmin syyskuussa vielä testikisa. Jos kaikki menee nappiin, voitaisiin jo ensi kaudella ajaa Tennesseen Chattanoogassa MM-rallia.

Chattanoogan rallihankkeen nokkamiehet olivat paikalla aistimassa tunnelmaa Meksikossa. Neuvottelukunta keskusteli myös rallin MM-sarjan promootioyhtiön kanssa. Promoottorin tapahtumapäällikkö Simon Larkin tunnustaa innokkuuden Yhdysvaltojen markkinoille pääsemisestä.

– Meidän omien tilastojen perusteella tiedämme, että meillä on paljon faneja Yhdysvalloissa. Toki niin voikin odottaa, kun siellä on kuitenkin liki 350 miljoonaa ihmistä. Onhan se valtavan suuri markkina ja mahdollisuus kenelle tahansa, Larkin sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Se on tietenkin selvää, että ei USA:ssa myydä Ford Fiestaa, Toyota Yarista tai Hyundai i20:sta. Amerikka tarjoaa kuitenkin ison tilaisuuden brändimarkkinoinnille. Rallissa monesti keskitytään vain siihen, millä automallilla ajetaan, mutta brändimarkkinointi on vähintään yhtä suuri asia. Se on nähty monessa eri moottoriurheilusarjassa.

Mutta miksi juuri Chattanooga Tennesseen ja Georgian osavaltioiden rajalla? Alueella on järjestetty Cherokee Trails -ralli vuosina 2000-05 kansallispuiston sorateillä. Samalla seudulla on määrä järjestää myös tämän vuoden rallit. Toinen syy lienee, että kahdella nykyisellä rallin MM-sarjan autonvalmistajalla on ”lähialueella” toimintaa.

Toyotan Yhdysvaltojen päämaja sijaitsee Planossa Teksasissa noin 1 300 kilometrin päässä Chattanoogasta. Ford on puolestaan avaamassa vuoden 2025 aikana Tennesseessä uuden 5,6 miljardia dollaria maksavan Blue Oval Cityn. Sen on määrä valmistaa autojen akkuja sekä sähköisiä lava-autoja. Näiden lisäksi myös MM-sarjan rengasvalmistajalla Pirellillä on Tennessessä oma yksikkönsä.

Chattanoogan MM-rallihankkeella on Yhdysvaltojen ralliorganisaatio ARA:n täysi tuki ja lisäksi kaupungin turismiyksikkö ja osavaltio tukee hanketta. Yksityisiä sponsoreita on niin ikään saatu jo mukaan.

Promootioyhtiön tapahtumapomo Larkin kuitenkin korostaa, että WRC-karavaani ei halua keinolla millä hyvänsä Yhdysvaltoihin.

– Emme halua mennä sinne, ellemme voi olla varmoja, että tapahtuma on hyvä. Viimeisin asia on, että polttaisimme sillat maailman suurimmalle markkinalle. Sen takia homma pitää suunnitella huolellisesti, Larkin tähdentää.

– Edellisen viikon ilmoitus oli Chattanoogan rallijärjestäjien tekemä, ei meidän. Tietenkin me haluamme Yhdysvaltoihin, mutta haluamme sinne rallin, jota voidaan kehittää ja jolla on pitkä tulevaisuus sarjassa. Meillä on siellä fanipohjaa, mutta haluamme päästä enemmän käsiksi markkinoihin.

Larkinin mukaan Yhdysvaltojen MM-rallista on tehtävä maalle sopiva tapahtuma.

– Jotkut rallifanit saattoivat kritisoida Meksikon rallin yleisöerikoiskokeiden suurta määrää. Jokainen joka on Meksikossa rallia seurannut tietää kuitenkin, että se toimii sillä alueella erinomaisesti. Se mikä toimii Suomessa, ei välttämättä toimi Yhdysvalloissa.

Lähde: Motorsport.com

Katso alapuolelta Meksikon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat