WRC-talli odottaa näyttöjä Teemu Suniselta – ”Merkitsee minulle paljon”

Teemu Suninen tarvitsee kunnon tuloksen keskiviikkona käynnistyvästä Keski-Euroopan MM-rallista.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Edellinen kilpailu Rally1-auton ratissa päättyi harmillisesti ulosajoon. Suninen oli kiinni Chilen rallin toisessa sijassa, mutta keskeytys viimeistä edellisellä erikoiskokeella pilasi kaiken.

Keski-Euroopassa Suninen ajaa kauden neljännen MM-rallinsa ykkösluokan autolla. Suomalaiskuskin paras tulos on toistaiseksi kotiteillä Keski-Suomessa ajettu neljäs sija.

– Keski-Euroopan ralli on varmasti haastava. Kisa ajetaan kolmessa eri maassa, joten voimme odottaa erilaisia tienpintoja. Koska asvaltti vaihtelee, on haaste suuri, Suninen sanoo.

– Eikä hommaa ainakaan helpommaksi tee, että ajan nyt ensimmäistä kertaa Rally1-autolla asvaltilla. Toki meillä oli hyvä testikisa Itävallassa, mutta nyt ajetaan jo paljon myöhemmin syksyllä. Luulen, että tämä on jopa kalenterin vaikein kisa.

Syksy on jo pitkällä myös Keski-Euroopassa, joten liukasta asvalttia on luvassa.

– Olosuhteet tulevat olemaan todella vaikeat ja koemme jotain ihan uutta joka tapauksessa. Keli on jo kylmempi, puut tiputtavat lehtensä ja likaa tiellä varmasti paljon. Tavoitteena on tuoda auto maaliin ja ottaa kaikki oppi talteen, Suninen miettii.

– Minulle merkitsee paljon, että Hyundai haluaa nähdä vauhtini asvaltilla. Haluan palkita heidät hyvällä tuloksella viikonlopun päätteeksi.

Uusi MM-ralli on aina iso haaste myös kartanlukijalle. Valmiita nuotteja ei ole, joten työsarkaa riittää.

– Uusi ralli vaatii lisäaikaa karttojen ja muiden dokumenttien parissa, jotta voidaan varmistaa, että nuoteista tulee täydelliset. Itse nuotitus ei poikkea juurikaan tutuimmista kisoista, koska onhan joka rallissa aina uusia osuuksia, Sunisen kartturi Mikko Markkula summaa.

– Tämä kisa muistuttaa varmasti paljon Saksan vanhaa MM-rallia. Tshekin tiestö tosin lienee kapeampaa ja pomppuisempaa. Itävallassa on taas nopeaa ja leveämpää sekä jouheampaa. Asvaltinpinta vaihtelee maasta toiseen, mikä tuo myös suuren haasteen, Markkula jatkaa.

Keski-Euroopan MM-ralli käynnistyy keskiviikkona ajettavalla testierikoiskokeella. Varsinainen kisa starttaa torstaina Tshekin pääkaupungista Prahasta.

Katso alapuolelta, mitä Keski-Euroopan MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä