Toyota lukitsi aiemmin tällä viikolla odotetun nelikon miehistöönsä. Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta ajavat ensi kaudella kaikki osakilpailut Toyota GR Yaris Rally1 -autolla, kun taas Kalle Rovanperä ja Sebastien Ogier kisaavat kumpainenkin noin puolet ensi vuoden MM-ralleista.
Hyundailla on puolestaan sopimukset ensi vuodesta Thierry Neuvillen, Ott Tänakin ja Esapekka Lapin kanssa. Lapin kontrahti kattaa puolet kisoista.
Brittitiimi M-Sport käy parhaillaan neuvotteluita eri kuskien kanssa. Tallin ykköstähti Tänak päätti loikata takaisin Hyundaille, joten M-Sportilla ei ole pistää huippuluokan kuljettajaa Ford Pumaansa ensi vuonna.
Tallin vaihtoehdot ovat käymässä vähiin. Todennäköisintä on, että tallilla on miehistössään kaksi ranskalaiskuskia: Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet.
Loubet ajoi tänä vuonna Tänakin tallitoverina M-Sportin ykköstiimissä, kun taas Fourmaux haki päättyneellä kaudella vauhtia WRC2-luokan ja Britannian rallisarjan puolelta M-Sportin Ford Fiesta Rally2 -autolla. Viime vuonna Fourmaux ajoi melkein koko kauden Pumalla MM-sarjassa.
Fourmaux sai viime viikonloppuna näyttöpaikan Puman ratissa, kun hän sai Rally1-luokituksen auton käyttöönsä Loubet’n sijaan. Fourmaux’n kisa päättyi tosin ulosajoon jo ensimmäisellä metsäpätkällä.
M-Sportin tallipäällikön Richard Millenerin mukaan keskeytyksellä ei ole mitään vaikutusta Fourmaux’n sopimusneuvotteluihin.
Millener kertoi Dirtfish-sivustolle, että hän haluaisi pitää sekä Fourmaux’n että Loubet’n M-Sportin kuljettajina.
– Heillä molemmilla on kokemusta (Ford Puma Rally1) autosta – Pierrellä puolitoista vuotta ja Adrienilla melkein täysi kausi viime vuodelta. He molemmat tuntevat tallin ja toimintatapamme, Millener selvitti.
Yksi M-Sportin vaihtoehdoista on myös Gregoire Munster, joka ajoi syksyllä Ford Pumalla Chilen ja Keski-Euroopan MM-ralleissa. Luxemburgilaisen vauhti oli varsin mallikasta varsinkin Keski-Euroopan asvalttikilpailussa.
Kreikkalainen herrasmieskuljettaja Jourdan Serderidis on tukenut viime kaudet Munsteria. Serderidis paljasti jo aiemmin, että Munster ajaa Rally1-autolla tammikuun Monte Carlon MM-rallissa. Munsterille on suunniteltu ensi vuodelle kaikkiaan viisi MM-rallia Rally1-luokituksen hybridikalustolla – mutta kalustoa ei ole vielä julkistettu.
Lue lisää: Ne piirtää kellä on liitua – Rally1-debytantille loistavia uutisia miljonäärikummisedältään
– Gregoire ajoi muutaman hyvän rallin tänä vuonna ja hän näytti potentiaalinsa Rally1-autolla. Mutta vaikka päätyisimmekin Adrienin kanssa Rally1-autoon, meidän täytyy löytää kuskeja myös Rally2-autoon, tallipomo Millener virkkoi.
Markkinoilta löytyisi kokeneempiakin kuljettajia, mutta näillä näkymin esimerkiksi Andreas Mikkelsen ei ole loikkaamassa Fordin rattiin. Urallaan kolme MM-rallia voittaneen Mikkelsenin pitäisi tuoda mukanaan rahoitusta M-Sportille, eikä norjalainen ole valmis pistämään rahaa omasta pussistaan ajamiseen.
Useat haluaisivat nähdä Oliver Solbergin takaisin Rally1-auton ratissa. M-Sportille ovi saattaa kuitenkin pysyä kiinni, sillä brittitiimin tukijana on energiajuomayhtiö Red Bull, kun taas Solbergilla on taustallaan kilpaileva firma eli Monster Energy.