WRC-rallitallin vaihtoehdot käymässä vähiin

M-Sport Ford on ainoa tiimi, joka ei ole vielä täyttänyt kuljettajapaikkojaan MM-rallikaudelle 2024.
M-Sport Ford
M-Sport kilpailee Ford Puma Rally1 -autoilla MM-sarjan pääluokassa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota lukitsi aiemmin tällä viikolla odotetun nelikon miehistöönsä. Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta ajavat ensi kaudella kaikki osakilpailut Toyota GR Yaris Rally1 -autolla, kun taas Kalle Rovanperä ja Sebastien Ogier kisaavat kumpainenkin noin puolet ensi vuoden MM-ralleista.

Hyundailla on puolestaan sopimukset ensi vuodesta Thierry Neuvillen, Ott Tänakin ja Esapekka Lapin kanssa. Lapin kontrahti kattaa puolet kisoista.

Brittitiimi M-Sport käy parhaillaan neuvotteluita eri kuskien kanssa. Tallin ykköstähti Tänak päätti loikata takaisin Hyundaille, joten M-Sportilla ei ole pistää huippuluokan kuljettajaa Ford Pumaansa ensi vuonna.

Tallin vaihtoehdot ovat käymässä vähiin. Todennäköisintä on, että tallilla on miehistössään kaksi ranskalaiskuskia: Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet.

Loubet ajoi tänä vuonna Tänakin tallitoverina M-Sportin ykköstiimissä, kun taas Fourmaux haki päättyneellä kaudella vauhtia WRC2-luokan ja Britannian rallisarjan puolelta M-Sportin Ford Fiesta Rally2 -autolla. Viime vuonna Fourmaux ajoi melkein koko kauden Pumalla MM-sarjassa.

Fourmaux sai viime viikonloppuna näyttöpaikan Puman ratissa, kun hän sai Rally1-luokituksen auton käyttöönsä Loubet’n sijaan. Fourmaux’n kisa päättyi tosin ulosajoon jo ensimmäisellä metsäpätkällä.

M-Sportin tallipäällikön Richard Millenerin mukaan keskeytyksellä ei ole mitään vaikutusta Fourmaux’n sopimusneuvotteluihin.

Millener kertoi Dirtfish-sivustolle, että hän haluaisi pitää sekä Fourmaux’n että Loubet’n M-Sportin kuljettajina.

– Heillä molemmilla on kokemusta (Ford Puma Rally1) autosta – Pierrellä puolitoista vuotta ja Adrienilla melkein täysi kausi viime vuodelta. He molemmat tuntevat tallin ja toimintatapamme, Millener selvitti.

Yksi M-Sportin vaihtoehdoista on myös Gregoire Munster, joka ajoi syksyllä Ford Pumalla Chilen ja Keski-Euroopan MM-ralleissa. Luxemburgilaisen vauhti oli varsin mallikasta varsinkin Keski-Euroopan asvalttikilpailussa.

Kreikkalainen herrasmieskuljettaja Jourdan Serderidis on tukenut viime kaudet Munsteria. Serderidis paljasti jo aiemmin, että Munster ajaa Rally1-autolla tammikuun Monte Carlon MM-rallissa. Munsterille on suunniteltu ensi vuodelle kaikkiaan viisi MM-rallia Rally1-luokituksen hybridikalustolla – mutta kalustoa ei ole vielä julkistettu.

Lue lisää: Ne piirtää kellä on liitua – Rally1-debytantille loistavia uutisia miljonäärikummisedältään

– Gregoire ajoi muutaman hyvän rallin tänä vuonna ja hän näytti potentiaalinsa Rally1-autolla. Mutta vaikka päätyisimmekin Adrienin kanssa Rally1-autoon, meidän täytyy löytää kuskeja myös Rally2-autoon, tallipomo Millener virkkoi.

Markkinoilta löytyisi kokeneempiakin kuljettajia, mutta näillä näkymin esimerkiksi Andreas Mikkelsen ei ole loikkaamassa Fordin rattiin. Urallaan kolme MM-rallia voittaneen Mikkelsenin pitäisi tuoda mukanaan rahoitusta M-Sportille, eikä norjalainen ole valmis pistämään rahaa omasta pussistaan ajamiseen.

Useat haluaisivat nähdä Oliver Solbergin takaisin Rally1-auton ratissa. M-Sportille ovi saattaa kuitenkin pysyä kiinni, sillä brittitiimin tukijana on energiajuomayhtiö Red Bull, kun taas Solbergilla on taustallaan kilpaileva firma eli Monster Energy.

Lue lisää: Oliver Solbergille jäämässä tyhjä arpa käteen – WRC-tallipomo nimesi ehdokkaat ensi kauden kuljettajiksi

Lue myös nämä

  • Uusimmat