Oliver Solbergille jäämässä tyhjä arpa käteen – WRC-tallipomo nimesi ehdokkaat ensi kauden kuljettajiksi

Oliver Solberg hamuaa uutta näyttöpaikkaa rallin MM-sarjan pääluokasta, mutta hänen haaveensa ei taida toteutua kaudella 2024.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Oliver Solberg's office
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Solberg kilpaili viime vuonna Hyundain Rally1-autolla MM-ralleissa, mutta hän ei saanut jatkoa tiimistä. Näin ollen nuori kuljettajatoivo lähti täksi kaudeksi hakemaan vauhtia WRC2-luokan puolelta Toksportin Skoda Fabialla.

WRC-talleista M-Sport Ford on vaihtamassa ensi vuonna nuorempaan kuljettajakokoonpanoon, kun Ott Tänak lähtee tiimistä kuluvan kauden päätteeksi. Tallipäällikkö Richard Millenerin listalta löytyy tällä hetkellä ainakin kolme nimeä – muttei Solbergin.

Energiajuomayhtiö Monster on tehnyt pitkään yhteistyötä Solbergin kanssa ja tukenut huomattavasti kolmannen polven ralliautoilijaa. Mutta Monster on syy, miksi ovi M-Sportille ei ole avautumassa.

M-Sport tekee nimittäin yhteistyötä kilpailevan brändin eli Red Bullin kanssa. Brittitiimi haluaa pitää punaisen härän autonsa kyljissä myös ensi vuonna, vaikkakaan jatkosta ei ole vielä nimiä papereissa.

– Haluamme jatkaa heidän (Red Bullin) kanssaan, mutta keskustelut ovat vielä kesken sen suhteen, mikä on mahdollista, Millener kertoi Motorsport.comille.

– Red Bull, kuten kaikki kumppanit, ovat kiinnostuneita suorituskyvystä. Mutta meidän pitää olla realistisia siitä, mihin voimme yltää.

M-Sportin varteenotettavimmat vaihtoehdot ovat ranskalaiskuljettajat Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet sekä luxemburgilainen Gregoire Munster.

Loubet on ajanut kaikki tämän kauden MM-rallit Ford Puma Rally1 -autolla, mutta häneltä jää väliin tulevan viikonlopun päätöskilpailu Japanissa. WRC2-luokassa ja Britannian rallisarjassa tänä vuonna kilpaillut Fourmaux ajaa Loubet’n sijaan Japanin asvalttikilpailussa.

Fourmaux’lla on jo viime vuodelta kokemusta Puman ratista. Munster on puolestaan päässyt ajamaan tänä vuonna ensimmäiset kilpailunsa Rally1-luokituksen ajokilla – ja nimenomaan Fordilla.

– Nämä kolme ovat ilmeisimmin ne kuljettajat, joita tarkastelemme, sillä heillä on kokemusta autosta, Millener myöntää.

– Meillä on vielä töitä tehtävänä varmistaaksemme sen, että budjetti on saatavilla ensi vuodelle. Tavoitteena on se, että ajatamme junioreita johdonmukaisemmin ja näytämme, mihin he pystyvät.

Japanin MM-ralli käynnistyy torstaipäivänä Suomen aikaa Toyota Stadiumilla ajettavalla yleisöerikoiskokeella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat