Vieläkö kulisseissa puuhaillaan yhtä eksoottista MM-rallia syksylle? Tommi Mäkinen olisi ainakin valmis

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Koronapandemia on runnellut isolla kädellä rallin MM-sarjaa. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan MM-sarjasta on tulossa kautta aikain lyhyin, kun kalenterissa on vain seitsemän osakilpailua.

FIA ja WRC-promoottori nostivat jo aiemmin peruutettujen kisojen tilalle viime viikolla ajetun Viron rallin sekä marraskuun Ypres-rallin Belgiassa. FIA:n rallipomo Yves Matton säväytti pari viikkoa sitten saksalaisen Motorsport Aktuell -lehden sivuilla kertomalla, että neuvottelut ovat yhä käynnissä myös Kroatian kanssa.

– Me olemme lähellä sopimusta Kroatian kanssa, mutta kaikki on siellä vielä auki. MM-rallin järjestäminen kahdessa kuukaudessa on mammuttimainen tehtävä, Matton kertoi.

Lue myös: Vetääkö FIA vielä ässän hihasta? – ”Me olemme lähellä sopimusta Kroatian kanssa”

Sen jälkeen on kuitenkin ollut hiljaisempaa, ja koronatilanteen huononnuttua tuntuu Kroatiassa ajaminen melko epätodennnäköiseltä. Kroatia ei ehkä muutenkaan tule ensimmäisenä maana mieleen, kun ryhtyy pohtimaan mahdollisia järjestäjämaita MM-sarjassa, vaikka maassa on ajettu muun muassa EM-rallia vuosina 2010-13.

Katso alta historian ensimmäisen Viron MM-rallin kohokohdat. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,348840″ ap mute]

Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen valisti toimittajaa viime viikolla huomauttamalla Kroatian vahvasta ralliperinteestä. Liekö Puuppolan paronilla jo jotain sisäpiiritietoa FIA:n ja WRC-promoottorin visioista?

– Italia muuttui aikaisemmaksi ja se mahdollistaa syksyyn jotain ekstraa. Onhan siellä ollut ralli jo aiemmin ja hyvä sellainen. He suunnittelivat jo pari vuotta sitten MM-rallia, että eivät he ole ihan tuosta vaan hommaan ryhtymässä. Varmasti he rallin järjestämisen taitavat, Mäkinen sanoi Rallit.fille.

– Mutta mikä se koronatilanne sitten on myöhemmin, niin sitä ei tiedä. Varmasti he sinne rallin saisivat aikaiseksi. Jos on valmiit pelisäännöt, niin varmasti heidän kanssa pärjätäään.

Ensi viikolla MM-karavaani piipahtaa Turkissa, jonka jälkeen ajetaan Sardinian saarella lokakuun 9. – 11. päivä. Sen jälkeen edessä on pitkähkö tauko, sillä kauden päätösralliksi merkitty Ypres Belgiassa kaasutellaan vasta 20. – 22. marraskuuta.

Kalenterissa olisi siis hyvinkin tilaa vielä yhdelle rallille, mutta se vaatii melkoista urotyötä sekä mahdolliselta järjestäjältä että FIA:lta ja WRC-promoottorilta. Myös koronatilanne on menossa syksyä kohden heikompaan suuntaan, joten Kroatian haave MM-rallista kariutunee loppujen lopuksi.

Kroatian tulolla MM-sarjaan on spekuloitu ennenkin. Alunperin tänä syksynä maassa piti järjestää kandidaattikisa, jotta Kroatia voisi tulla mukaan MM-kalenteriin ensi vuodeksi.

Lue myös: Rallin MM-sarjan kalenteriluonnos valmistumassa – ensi vuonna ajetaan täysin uusi kilpailu?

Lue myös nämä