Vetääkö Ford-kuljettaja ässän hihastaan rallin MM-sarjassa? ”Miksemme voisi kääntyä Hyundain puoleen?”

Gregoire Munsterille yritetään järjestää ensi kaudelle entistä kattavampi ohjelma Rally1-autolla rallin MM-sarjassa.
Gregoire Munster
Gregoire Munster. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Luxemburgilainen Munster, 24, kilpaili ensimmäistä kertaa Ford Puma Rally1 -autolla Chilen MM-rallissa syys-lokakuun vaihteessa. Kilpurin omistaa Belgiassa asuva kreikkalaisliikemies Jourdan Serderidis, joka on ollut viime vuodet Munsterin taustalla. Serderidis on kilpaillut itsekin Pumalla rallin MM-sarjan pääluokassa.

Chilen sorakilpailusta Munster ei selvinnyt täysin ongelmitta ja sijoittui lopulta 13:nneksi. Toisen näyttöpaikkansa hän sai lokakuun lopussa järjestetyssä Keski-Euroopan MM-rallissa, jossa hän otti seitsemännen tilan.

Munsterin esitys tshekkiläisillä, saksalaisilla ja itävaltalaisilla asvalttiteillä teki vaikutuksen Serderidikseen.

– Olen erittäin tyytyväinen. Onneksi en ollut väärässä. Gregoire toi toivomamme tuloksen, Serderidis kehui ranskalaiselle Autohebdo-lehdelle.

– Se oli huomionarvoista, että välillä hän pystyi ajamaan vertailukelpoista vauhtia huomattavasti kokeneempia rallimiehiä kuten (Takamoto) Katsutaa ja (Teemu) Sunista vastaan. Eikä hän tehnyt yhtään virhettä, vaikka olosuhteet olivat haastavat.

Serderidis tekee parhaillaan suunnitelmia Munsterille ensi vuodelle.

– Ihanteellisessa maailmassa Munster ja (Louis) Louka voisivat ajaa kuusi MM-rallia Rally1-autolla ja aloittaisivat Monte Carlosta. Muut kilpailut he ajaisivat Rally2-autolla, Serderidis tuumi.

Serderidiksen mukaan M-Sport ei ole ainoa vaihtoehto.

– Minulla on paras suhde Malcolm Wilsoniin ja M-Sportiin. Se on selvää, etten voi yksin järjestää sellaista ohjelmaa. Pyydämme mukaan sponsoreita ja ymmärrystä tallilta. Jos sitä ei pystytä tekemään Fordilla, niin miksemme voisi kääntyä Hyundain puoleen? Serderidis puntaroi.

Hyundai ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, ajattaako se ensi vuonna kolmea vai neljää Rally1-autoa MM-sarjan pääluokassa. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul on tosin vihjaillut siihen suuntaan, että tiimi saattaa tyytyä kolmen auton taktiikkaan.

Hyundailla on ensi vuodesta sopimukset Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kanssa. Abiteboulin mukaan kolmannessa autossa ajatetaan mitä todennäköisimmin eri kuljettajia. Pestiin ovat tyrkyllä suomalaisista Esapekka Lappi ja Teemu Suninen.

M-Sport Ford ei ole vielä julkistanut yhtäkään kuljettajaa vuodelle 2024.

Lue myös: Tallipomolta positiivinen signaali Teemu Suniselle ja Esapekka Lapille

Lue myös nämä

  • Uusimmat