Quantcast

Yksi millimetri tuo ison muutoksen uusiin Rally3-autoihin- lisää tehoa ja vääntöä

Ford Fiesta Rally3
Ford Fiesta Rally3 nähtiin viime kaudella muun muassa Kenian MM-rallissa. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uusiin Rally3-luokituksen kilpa-autoihin on tulossa mukava sääntömuutos. Turbon kuristinta suurennetaan, mikä tuo autoihin selvästi lisää voimaa. 

FIA:n moottoriurheiluneuvoston pitää vielä hyväksyä muutos luokittelussa, mutta ilmeisesti kyseessä on pelkkä muodollisuus.

Uudistuksen myötä Rally3-autojen turbon kuristin saa jatkossa olla 31 millimetriä, kun se aiemmin luokiteltiin 30 millimetrin kokoon. Yhden millin lisäys tuo autoon 35 hevosvoimaa lisää. Uusi kokonaisteho on 235 hevosvoimaa. Vääntö puolestaan kasvaa 400 newtonmetristä 425:een.

Uusi Rally3-luokka tuotiin FIA:n rallipyramidiin pienentämään hyppäystä kaksivetoisista Rally4-autoista nelivetoisiin Rally2-kilpureihin (ent. R5). Uudet Rally3-autot ovat nelivetoisia, mutta uusien autojen hinta on selvästi alhaisempi kuin Rally2-luokassa. Ensi kaudella MM-sarjan junioriluokassa kilpaillaan juuri M-Sportin Rally3-autoilla.

– Voin erittäin tyytyväisenä vahvistaa, että saamme lisätä rajoittimen kokoa Fiesta Rally3:ssa. Jo tähän mennessä auto on ollut hyvä, mutta se ei ole selkeästi mennyt Rally2:n ja Rally4:n väliin. Olemme tehneet asian suhteen töitä FIA:n kanssa ja nyt olemme mielestämme oikeassa suunnassa, M-Sportin Puolan yksikön nokkamies Maciej Woda sanoo Dirtfishille.

– Toki moottoriurheiluneuvoston pitää vielä hyväksyä rajoittimen koon muutos. Pitää muistaa, että kyseessä on täysin uusi luokka, eikä meillä ole mitään vertailupohjaa. Siksi on ihan luonnollista, että tällaista oppimista tapahtuu.

JWRC-luokassa Sami Pajarin jälkeen toiselle sijalle päättyneellä kaudella yltänyt brittikuski Jon Armstrong testasi hiljattain Ford Fiesta Rally3:sta Unkarissa.

Katso alapuolelta koostevideo M-Sportin ja Armstrongin testeistä Unkarissa. 

Lue myös nämä

  • Uusimmat