Kaiken kukkuraksi japanilaisvalmistaja miehitti legendaarisessa Safari-rallissa jälleen neljä kärkitilaa. Saman tempun talli oli tehnyt myös viime kaudella Afrikassa.
Supermenestys sai luonnollisesti autojätin hallituksen puheenjohtajan Akio Toyodan iloitsemaan.
– Siitä lähtien kun Safari-ralli palasi WRC-kalenteriin, olemme voittaneet siellä joka kerta ja nyt saimme jo toisen neloisvoiton putkeen. Iso kiitos kuskeille, karttureille, mekaanikoille ja insinööreille sekä jokaiselle tiimimme jäsenelle, Toyoda runoilee tallin tiedotteessa.
– Ei menestys tullut kuitenkaan pelkästään automme luotettavuuden vuoksi. Siihen vaadittiin kovaa työtä sekä autokuntien ja tiimin saumatonta yhteistyötä.
Toyotan kaksoisvoitto alkoi näyttämään selvältä jo lauantaina. Hyundain Esapekka Lapin kardaaniakselin vian jälkeen puolestaan oli ilmeistä, että neloisvoitto tulee ilman suurempia teknisiä vikoja. Kilpailijatiimi olisi varmasti jäädyttänyt tilanteen, mutta Toyota antoi kuskiensa kamppailla sijoituksista loppuun saakka.
– Sebastien (Ogier) otti riskejä, jotta pääsi kärkeen ja ajoi välillä vain yhdellä varapyörällä. Kalle (Rovanperä), Elfyn (Evans) ja Takamoto (Katsuta) puskivat ihan yhtä kovaa. Heillä oli hyvää kilpailua keskenään ja jokainen antoi varmasti kaikkensa, Toyoda ylisti.
– Tuon kamppailun vuoksi automme tulivat välillä takaisin huoltoon melkoisen kolhittuina, mutta mekaanikot pistivät autot joka kerta kuntoon. He tekivät siinä hienoa työtä, jotta kuskit saivat jatkaa taistelua.
Lopuksi Toyoda lausui erityiskiitokset Juha Kankkuselle. Laukaalainen nelinkertainen maailmanmestari oli Keniassa edustustehtävissä ja esitteli rallin avauspätkällä Toyotan uuden hybridi-Hiluxin yleisölle.
– P.S. Juha Kankkunen. Isot kiitos, että ajoit Hiluxin konseptiautoamme. Pyysimme sinua jo viime vuonna Belgian ralliin ajamaan vetyautoamme ja tällä kertaa oli Hiluxin vuoro Afrikassa. Minusta on tärkeää, että jos haluamme saavuttaa päästöttömän autoilun, on meidän tehtävä asioita tässä ja nyt, Toyoda kirjoittaa.
– Minusta Afrikassa se tarkoittaa juuri hybridiautojen lisäämistä. Siksi kysyin Juhaa, joka on yksi legendaarisimmista kuskeistamme ja jonka kaikki tuntee, ajamaan autoamme. Nyt varmasti mahdollisimman moni tuntee vaihtoehtomme.
Kankkunen on yhä tunnettu mies Keniassa, kisassa, jonka hän voitti urallaan kolme kertaa. Uran ensimmäinen MM-voitto tuli juuri Keniasta Toyota Celican ratissa kaudella 1985.
– Safari-ralli oli ensimmäinen kisa, jonka Juha voitti. Hiluxissa oli varmasti vähemmän tehoa kuin silloisessa Celica Twincam Turbossa, mutta toivottavasti Juha nautit silti kokemusta.
Katso alapuolelta Kenian MM-rallin huippuhetket.