Nykyisin Toyotan WRC-tallin päällikkönä toimiva Latvala pääsee kurvailemaan uuden sukupolven Rally1-hybridiautolla Keski-Suomen sorateillä.
Tuurilaisen onneksi mies välttyy kaksoisroolilta, sillä Suomen osakilpailussa Latvalan ei tarvitse toimia tallipäällikkönä. Muuten keskittyminen olisi saattanut herpaantua.
– Juuri siksi Akio (Toyotan hallituksen puheenjohtaja Toyoda) toimii tuona viikonloppuna tallipäällikkönä. Annan mielelläni vastuun hänelle ja keskityn vain ajamiseen. Se tekee elämästäni helpompaa, Latvala naureskelee.
Latvala on kisannut viimeksi MM-sarjassa kaudella 2020 Ruotsin osakilpailussa, mutta homma loppui lyhyeen teknisen vian takia. Edellisen täyden kautensa Latvala ajoi vuotta aiemmin kaudella 2019.
Latvalan kartturina GR Yaris Rally1 -auton kyydissä Suomen MM-rallissa istuu Juho Hänninen. Kaksikko on ajanut viime vuosina paljon yhdessä pieniä kansallisia kilpailuja Latvalan Historic-luokan Celicalla.
– Täytyy sanoa, että tämä kaikki tuntuu hieman epätodelliselta. Olen jo vähän hermostunut, sillä onhan Suomessa ajaminen etuoikeus. Se on kuitenkin kotikisa ja yksi parhaista ralleista MM-sarjassa, Latvala hehkuttaa tiedotteessa.
– Fiilikset ja tunteet ovat tosi korkealla. Tiedän, että luvassa on vaikea kisa saavuttaa mitään huipputulosta, sillä ajan ensimmäistä kertaa Rally1-autolla. En ole ollut huipputasolla sitten vuoden 2019, joten siitä on jo neljä vuotta aikaa. Ideana on nauttia ja viettää hauskaa aikaa viikonlopun aikana. Tavoite on, että voimme hymyillä jokaisen pätkän jälkeen.
Latvala korostaa, että kyseessä ei ole minkään sortin comeback, vaan kertaluontoinen visiitti MM-sarjaan.
– Kuten sanoin, tavoitteena on hymyillä joka pätkän jälkeen. Tuloksellisesti olen tyytyväinen, jos olemme jossain viidennen ja kymmenennen sijan välissä. Pääsen testaamaan yhden päivän ja sen jälkeen on hypättävä suoraa autoon. Ei ole helppoa saada tuntumaa vain yhden testipäivän myötä. Tässä on enemmän kyse hienosta kokemuksesta ja nauttimisesta, Latvala summaa.
– En ole rakentamassa uutta uraa kuskina. Meillä pitää olla ihan erilainen lähtökohta kisaa. Meidän on lähestyttävä kisaa nautinto edellä ja niin, että voimme välittää intohimon ralliin.
Katso alapuolelta viime kesän Suomen MM-rallin parhaat palat.