Teemu Suninen koki jotain uutta – ”Se oli todella vaikuttavaa”

Teemu Suninen odottaa, että Keski-Euroopan MM-ralli tarjoaa kovan haasteen kuljettajille.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Romain Thuillier/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Historian ensimmäinen Keski-Euroopan MM-ralli ajetaan lokakuun lopussa Saksassa, Tshekissä ja Itävallassa. Suninen sai hieman yllättäen komennuksen asvalttikilpailuun, kun Hyundai valitsi hänet espanjalaiskonkari Dani Sordon sijaan tallin kolmanteen autoon.

Suninen pääsi virittelemään jo viime viikonloppuna vauhtiaan asvaltilla. Suninen kävi voittamassa Itävallan rallisarjan Bucklige Welt -rallin, ja mikä tärkeintä, suomalainen sai tuntumaa asvaltilla ajamiseen.

Lue myös: Teemu Suniselle harvinainen voitto – testikisa MM-rallia varten sujui mallikkaasti

Suninen on ajanut tällä kaudella kaksi sorakilpailua: Virosta tuloksena oli viides tila ja Suomesta tuli nelossija. Kolmannen MM-rallinsa Hyundain Rally1-autolla Suninen vetää ensi viikolla Chilessä, missä kilpaillaan niin ikään sorateillä.

Viikonloppuna Suninen koki jotain aivan uutta Rally1-auton ratissa.

– Olin ajanut muutaman ”roll out -testin” aiemmin asvaltilla, mutta en mitään tällaista. Kun hitaan mutkan ulostulossa painaa kaasun pohjaan, se antaa kunnon potkaisun, Suninen kuvaili DirtFish-sivuston mukaan.

– Soralla mutkasta ulos tultaessa vauhtia pitää olla yli sata kilometriä tunnissa, jotta renkaat eivät jää sutimaan liikaa. Asvaltilla vauhtia ei tarvitse olla niin paljon. Hybridibuustin kanssa se oli todella vaikuttavaa.

Keski-Euroopan ralli on kaikille kuljettajille uusi tuttavuus. Viikonloppuna Itävallassa Suninen ajoi aurinkoisessa kelissä, mutta lokakuun lopussa olosuhteet saattavat olla toisenlaiset.

– Olen näyttänyt hyvää vauhtia jouheilla asvalttiteillä, joilla on ollut tasainen pito kuten esimerkiksi Korsikalla tai Espanjassa, jopa Saksassa. Mutta Keski-Eurooppa voi olla isompi haaste kuin Monte Carlon ralli. Tämän vuoden Monte oli melko suorasukainen. Olin Esapekka Lapin etuautoryhmässä ja pätkillä ei ollut kovinkaan paljon merkintöjä jäästä tai lumesta, Suninen sanoi.

– Kuvien perusteella Keski-Euroopan rallin pätkät vaikuttavat vaikeilta. Juttelin Itävallassa paikallisten kanssa, ja he kertoivat minulle, että pätkät voivat olla melko erilaisia. Siellä voi olla nopeampia paikkoja ja sitten kapeampia ja likaisempia osuuksia. Siitä tulee iso haaste, suomalaispilotti ennakoi.

Suniselle ensimmäinen MM-asvalttiralli Hyundain Rally1-autolla on iso näyttöpaikka.

– Se voi olla hyvä tilaisuus minulle. Viime viikonloppuna olin vaikuttunut autosta.

Sunisella riittää rallihommia lähiviikkoina. Ensi viikolla hän kilpailee Chilen MM-rallissa, mutta sitä ennen hän käväisee Espanjassa ajamassa testin Hyundain Rally2-autolla.

– Kiirettä pitää, mutta pidän juuri tällaisesta.

Katso alta kooste Suomen MM-rallista, jossa Suninen ajoi neljänneksi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat