Henri Haapamäki osallistuu RallyX Nordic -sarjan osakilpailuihin Ruotsissa täysin sähköisellä rallicross-autolla.
Haapamäki saa käyttöönsä Jani Paasosen johtaman SweepBank-tiimin Ford Fiesta -sähkökilpurin. Samalla Haapamäki pääsee kilpailemaan lajin pyhätössä Höljesissä, jossa ajetaan kaksi osakilpailua saman viikonlopun aikana.
Höljesissä tehdään historiaa, sillä polttomoottoreilla varustetut Supercar-luokan autot ja sähköautot kilpailevat samassa luokassa. RallyX Nordic ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että sarjan pääluokka on jatkossa avoin nelivetoluokka, johon voi osallistua myös sähköisillä menopeleillä.
Lue myös: Rallicross-sarjan pääluokka uusiksi: Supercar-kilpurit ja sähköautot samalle viivalle
– Ei tätä asiaa tarvinnut kauaa miettiä, kun Jani soitteli ja ehdotti tällaista mahdollisuutta. Mielestäni tämä on myös osoitus siitä, että ollaan tehty asioita oikein, ja yhteistyökumppaneiden isot satsaukset tuottavat nyt hedelmää, Haapamäki kertoo tiedotteessaan.
– Mahtava saada olla mukana historian ensimmäisessä kilpailussa, jossa sähkö- ja polttomoottoriautot ajavat samassa luokassa.
Paasosen tiimi osallistui viime vuonna rallicrossin MM-sarjassa Supercar-luokkaan sekä sähköautoille tarkoitettuun oheisluokkaan, Projekt E:hen. Haapamäki saa ensimmäisen maistiaisen sähkö-Fiestasta vielä tällä viikolla, kun hän ajaa autolla kahden päivän testin.
– Annan suuren lisäarvon sille, että saimme yhden lisäkilpailun kalenteriin. Tämä palvelee myös hyvin meidän valmistautumista tulevaan SM-kauteen, Haapamäki sanoo.
Höljesissä Haapamäki pääsee ajamaan kovassa seurassa. Tiettävästi rallicrossin kolminkertainen maailmanmestari Johan Kristoffersson ja lajin suomalaistähti Niclas Grönholm ovat lähtöviivalla Ruotsissa.
Höljesin osakilpailut ajetaan 15.-16. toukokuuta.
Rallit.fi pääsi viime vuonna suomalaisen Ferratum Teamin sähköisen rallicross-auton kyytiin. Katso alta, miten toimituspäällikkö Aki Hietavala reagoi Juha Rytkösen ohjastaman sähkö-Fiestan kiihdytykseen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354741″ ap mute]