Quantcast

Rallicross-sarjan pääluokka uusiksi: Supercar-kilpurit ja sähköautot samalle viivalle

Ferratum Team
Rallicrossin MM-sarjan oheisluokassa kilpailtiin sähköautoilla kaudella 2020. Kuva: Ferratum Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pohjoismainen RallyX Nordic -sarja sallii täysin sähköiset rallicross-kilpurit pääluokassaan tällä kaudella.

RallyX Nordic tiedottaa, että pääluokka tunnetaan jatkossa avoimena nelivetoluokkana. Tämän kauden lopuissa kisoissa samalla lähtöviivalla voidaan nähdä sekä polttomoottoreilla varustettuja Supercar-kilpureita että täysin sähköisiä rallicross-autoja.

Kisoihin osallistuvien sähköautojen pitää olla Kansainvälisen autoliiton FIA:n hyväksymiä. Tämä avaa oven muun muassa niille tiimeille, jotka kilpailivat viime vuonna rallicrossin MM-sarjan ohessa ajetussa Projekt E -luokassa. Jani Paasosen johtama Ferratum-tiimi osallistui viime kaudella Projekt E -kisoihin sähköisellä Ford Fiestalla.

Sähköautoilla RallyX Nordic -kisoihin osallistuvat kuljettajat eivät ole oikeutettuja sarjan pisteisiin. Kausi käynnistyi viime viikonloppuna Nysumissa, joten sähköautojen ei haluta sekoittavan jo käynnissä olevaa mestaruuskamppailua.

– Koskaan aiemmin ei ole kokeiltu tällaista konseptia, jossa polttomoottoriautoja ja sähköautoja ajatetaan vastakkain. Olemme varmoja, että RallyX Nordicin fanit ja kuljettajat nauttivat tästä kilpailuspektaakkelista, sarjan tiedottaja kertoi.

Rallicrossin kolminkertainen maailmanmestari Johan Kristoffersson tähdittää RallyX Nordicia tällä kaudella. Hän johtaa sarjaa Tanskassa ajetun avausviikonlopun jälkeen.

RallyX Nordicin seuraavat osakilpailut ajetaan Ruotsin Höljesissä ensi viikolla. Sarja suuntaa Suomeen ja OuluZonen radalle kesäkuun alussa.

Rallit.fi pääsi viime vuonna suomalaisen Ferratum Teamin sähköisen rallicross-auton kyytiin. Katso alta, miten toimituspäällikkö Aki Hietavala reagoi Juha Rytkösen ohjastaman sähkö-Fiestan kiihdytykseen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354741″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat