Sebastien Ogier uudessa roolissa MM-sarjassa – ”Tässä lajissa usein ajatellaan vain itseä”

Rallin MM-sarjan kahdeksankertainen mestari Sebastien Ogier on joutunut tällä kaudella totuttelemaan uuteen rooliin.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ranskalaistähti päätti jäädä MM-sarjasta osa-aikaeläkkeelle viime kauden jälkeen. Tällä kaudella Ogier on ajanut viisi MM-rallia, mutta vyölle tulee vielä kaksi osakilpailua lisää, kun ralli-ikoni on viivalla kauden kahdessa viimeisessä kisassa Kataloniassa ja Japanissa.

Ogier on ajanut tällä kaudella kahdesti podiumille, kun hän sijoittui sekä kauden avausrallissa Monte Carlossa että reilu viikko takaperin ajetussa Uuden-Seelannin rallissa toiseksi. ”Kolmiskuskin” rooli on Ogierille uusi, sillä aiemmin koko talli on enemmän tai vähemmän pyörinyt mestarin ympärillä.

Ranskalaiskuski kuitenkin korostaa, että on hän ennekin ajatellut tiimin parasta, mutta tällä kaudella se on tullut voimakkaammin esiin, kun konkari ei enää itse kilpaile kuljettajien tittelistä.

– Älkää ymmärtäkö minua väärin. Minä tykkään edelleen voittaa ja olen ihan sama ihminen kuin ennekin. Mielestäni olen kuitenkin ollut jo pitkään joukkuepelaaja, Ogier sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Tässä lajissa itse kukin on tietenkin hieman egoistinen, ja usein ajatellaan vain itseä. Olen mielestäni ollut aina hyvä tiimipelaaja, mutta tällä kaudella olen pystynyt myös näyttämään sen.

Uudessa-Seelannissa Kalle Rovanperä teki historiaa viemällä MM-tittelin nimiinsä kautta aikain nuorimpana kuljettajana. Ogier luovutti voiton suosiolla nuorelle tallikaverilleen menetettyään takasiipensä perjantai-iltana. Toisen tallikaverin Elfyn Evansin keskeytys oli viimeinen niitti sille, että Ogierin on syytä vain varmistaa kaksoisvoitto Toyotalle.

– En voi sanoa, että juhlisin ikinä ihan hulluna kakkostilaa. Silti se viikonloppu oli nautinnollinen, Ogier kertoo.

– Minä olen tiimissä, jotta voisimme voittaa valmistajien mestaruuden. Nyt olemme todella lähellä sitä hetkeä. Se ei tietenkään ole vielä täysin varmaa, mutta minä teen kaikkeni, jotta homma varmistuu. Pystyn myös nauttimaan siitä.

Toyotan etumatka valmistajien MM-sarjassa ennen Hyundaita on muhkeat 81 pistettä ennen kahta viimeistä MM-rallia. Käytännössä Toyotalle riittää Kataloniassa ja kotikisassa Japanissa, että talli saa kaksi autoa maaliin.

Katso alapuolelta Uuden-Seelannin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä