Portugalin MM-rallissa kaksi ääripäätä – tämä kaikki sinun pitää tietää Kalle Rovanperän menestyskisasta

Portugalin MM-ralli aloittaa eurooppalaisten sorakisojen sarjan tutuilla klassikkopätkillä ja parilla uudella osuudella. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee kilpailun erikoiskokeet.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä hyppäsi voittoisasti Fafen erikoiskokeella Portugalin MM-rallissa viime vuonna. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Portugalin osakilpailu palasi juurilleen maan pohjoisosiin kaudella 2015. Ralli on kerännyt vuodesta toiseen jättiyleisön pätkien varteen.

Reittiasiantuntija Antti Loponen löytää erikoisuuden tämän vuoden kilpailusta.

– Lousadan ja avauspätkän myötä samassa rallissa on yksi kaikkien aikojen parhaista ja yksi kaikkien aikojen huonoimmista yleisöpyörityksistä!

Toyotan Kalle Rovanperällä on Portugalista taskussaan voitto kahdelta edelliseltä vuodelta. Suomalaistähti on mukana myös tämän vuoden kilpailussa.

Torstai 9.5.

Torstain aikataulu Suomen ajassa:
10.01 Testierikoiskoe: Baltar (4,61 km)
21.05 EK1: Figueira da Foz (2,94 km)

Torstain avaava testipätkä Baltar on sama kuin aiempina vuosina. Pätkä alkaa nopealla pyrähdyksellä, mutta suurin osa siitä on teknistä metsätietä. Välissä ajetaan pieni osuus asvalttia ennen lopuketta Baltarin rallicross-radalla, jossa on pitkien mutkien lisäksi yksi hyppy.

Ralli alkaa jälleen vuoden tauon jälkeen yleisöpyörityksellä, joka on tällä kertaa EK1 Figueira da Foz. Se ajettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa, silloin perjantain päätöspätkänä.

Kyseessä on varsinainen ”mikkihiiripätkä”, joka koostuu lyhyestä molempiin suuntiin ajettavasta rantatien osuudesta ja parkkipaikkaosuudesta. Viime vuonna parkkipaikalla oli keinotekoinen hyppyri, tänä vuonna donitseja. Toiselle kierrokselle lähdettäessä ajetaan kunniakierros liikenneympyrän ympäri.

Perjantai 10.5.

Perjantaina ajetaan jälleen Coimbran alueella ilman päivähuoltoa. Tarjolla on vain uudet renkaat päivän puolivälissä.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
10.05 EK2: Mortágua 1 (18,15 km)
11.35 EK3: Lousã 1 (12,28 km)
12.35 EK4: Góis 1 (14,30 km)
13.35 EK5: Arganil 1 (18,72 km)
14.15 Kokoomatauko: Arganil
14.45 Renkaanvaihto: Arganil
16.05 EK6: Lousã 2 (12,28 km)
17.05 EK7: Góis 2 (14,30 km)
18.05 EK8: Arganil 2 (18,72 km)
19.35 EK9: Mortágua 2 (18,15 km)
YHTEENSÄ: 126,90 km

EK2+9 Mortágua on ollut mukana Portugalin rallissa 90-luvulla nimellä Agueira. Se on ajettu viime vuosina vain kerran rallin aikana, mutta ohjelmaa on riittänyt senkin edestä. Vuonna 2021 Thierry Neuville kaatoi autonsa, seuraavana vuonna taas ulkoilivat Pierre-Louis Loubet ja Craig Breen. Viime vuonna puolestaan Elfyn Evans ajoi rajusti ulos.

Mortágua on sekä tekninen että nopea pätkä, joka ajetaan lähinnä keskikokoisella tiellä. Rytmiä rikkovat syheröinen osuus 3,2 kilometrissä, pieni pätkä asvalttia 7,3 kilometrissä ja yleisöä varten tehty ketunlenkki 10,9 kilometrissä. Pätkä päättyy viinitarhojen huoltoteille.

EK3+6 Lousã on täysin eri pätkä kuin samanniminen aiempina vuosikymmeninä ajettu. Käytännössä se oli siis uusi pätkä vuonna 2019, mutta ei ole muuttunut sen koommin. Kyseessä on hidas ja kapea pätkä, usein rallin hitain metsäpätkä.

Viime vuonna WRC2-kuskit Nikolai Grjazin ja Gregoire Munster kaatoivat tällä pätkällä, kun taas Ott Tänak ja Andreas Mikkelsen kärsivät rengasrikot. Mutta pahempaa kävi vuonna 2022, kun Sebastien Loeb hajotti Ford Puman takakulman kaiteeseen heti pätkän avaavassa asvalttimutkassa – johtoasemasta!

Pätkän alussa tie on pehmeää, mutta mäen päällä kovempaa. Loppupään alamäki on todella syheröistä neulansilmästä toiseen, joskin tie on hieman leveämpää. Lopussa on taas kapeampi osuus, jossa teknisyys ajoittain hellittää.

EK4+7 Gois on lyhentynyt tälle vuodelle reilulla viidellä kilometrillä. Pätkästä tullee hieman nopeampi, sillä alusta on jätetty nyt syheröinen osuus pois. Tällä pätkällä Sebastien Ogier kärsi rengasrikon vuonna 2022.

Pätkä alkaa nyt syheröisellä paikalla, mutta pian mennään pätkälle tunnusomaisella aukealla alueella kovavauhtista tietä. Metsät ovat myös palaneet tältä alueelta. Pätkä hidastuu ja kapenee kuuden kilometrin paikkeilla. Lopussa teknisyys kasvaa, mutta tie levenee jälleen.

EK5+8 Arganil on päivän pisin pätkä 18,7-kilometrisenä. Kyseessä on legenda, vaikkakin nykyinen reitti on erilainen kuin vuosikymmeniä sitten. Pätkä muistetaan parhaiten Walter Röhrlin useiden minuuttien pohja-ajoista sumussa vuonna 1980.

Vuonna 2022 täällä renkaansa rikkoivat Ott Tänak, Gus Greensmith, Teemu Suninen ja Sebastien Ogier, joista viimeksi mainittu joutui keskeyttämään, sillä rengasrikko oli jo toinen ja mukana oli vain yksi varapyörä.

Pätkä alkaa asvalttistartin jälkeen vanhan Arganilin osuudella, joka on nopeaa mutta teknistä. Alkuosa hyppyineen on keskikokoista, sen jälkeen kapeampaa. 3,6 kilometrin kohdalla käännytään pienemmille ja teknisemmille vuoristoteille, joissa ei ole juurikaan varaa mennä leveäksi.

Vauhti kasvaa 11,5 kilometrissä, mutta teknisyys ei katoa kokonaan. Vanhalle Arganilin tielle liitytään 13,8 kilometrin kohdalla, ensin nopealle ja sitten tekniselle ja ajoittain kapealle osuudelle.

Lauantai 11.5.

Lauantainakin ajetaan nyt neljä pätkää kolmen sijasta. Tämän johdosta mukana on nyt myös lyhyitä pätkiä. 145 pätkäkilometriä muodostaa 43 prosenttia rallin pituudesta.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
10.05 EK10: Felgueiras 1 (8,81 km)
11.05 EK11: Montim 1 (8,69 km)
12.05 EK12: Amarante 1 (37,24 km)
13.35 EK13: Paredes 1 (16,09 km)
14.46 Huolto: Exponor
16.35 EK14: Felgueiras 2 (8,81 km)
17.35 EK15: Montim 2 (8,69 km)
18.35 EK16: Amarante 2 (37,24 km)
20.05 EK17: Paredes 2 (16,09 km)
21.05 EK18: Lousada (3,36 km)
YHTEENSÄ: 145,02 km

EK10+14 Felgueiras on yksi päivän kahdesta lyhyestä pätkästä. Se on ollut mukana rallissa vuodesta 2021 lähtien ja sitä on myös ajettu aiempina vuosikymmeninä nimellä Santa Quiteria. Se on tekninen pätkä, jossa on kaksi lyhyttä asvalttiosuutta alussa. Soratiet puolestaan ovat lähinnä keskikokoisia, tasaisia ja kallistettuja, ja korkeuseroja riittää.

EK11+15 Montim on rallin lyhyin metsäpätkä. Sitä ei ajettu viime vuonna, mutta aiemmilta vuosilta se muistetaan sunnuntaipätkänä.

Montim alkaa nopealla osuudella ja muuttuu sitten syheröiseksi. Tämä vuorottelu jatkuu oikeastaan pätkän loppuun asti. Yhden syheröosuuden neulansilmät yllättivät Esapekka Lapin vuonna 2019, jolloin auto kaatui.

EK12+16 Amarante saattaa olla koko kauden pisin erikoiskoe 37-kilometrisenä. Se muistetaan kolmesta päällystetystä osuudesta.

Pätkän alussa on keskikokoista tietä, joka on kohtuullisen teknistä. Seitsemän kilometrin kohdalla tie kapenee, mutta vauhti kiihtyy. 10,8 kilometrissä on ensimmäinen asvalttiosuus, joka johtaa kapealle ja mutkaiselle mukulakiviosuudelle, joka muuttuu pian soraksi. 13,4 kilometrin neulansilmä johdattaa leveälle ja nopealle mutta tekniselle osuudelle, jossa on mukulakivisilta 17 kilometrin paikkeilla.

Mutkainen ja leveä kahden kilometrin osuus sileällä asvaltilla katkaisee rytmin 18,6 kilometrissä. Seurava soraosuus on taas suhteellisen tekninen ja kulmikas. Kolmas asvalttiosuus on tällä kertaa vanhaa ja kulunutta asvalttia 26,7 kilometrin kohdalla. Reilun kilometrin päästä pinta muuttuu soraksi nopealla osuudella ja sitten taas palataan kulmikkaaseen teknisyyteen. Pätkän viimeinen kilometri on vielä erittäin kapeaa ja teknistä nyppylöiden yli.

Vuonna 2017 tämä pätkä esti Ott Tänakia ajamasta ensimmäiseen MM-voittoonsa, kun hän vaurioitti auton takakulman johtoasemassa.

Seuraavana vuonna Kris Meekellä oli pelottava kaato katto edellä puuhun, minkä seurauksena hän sai potkut Citroenin tehdastallista.

https://youtu.be/urqeGsWzfcA

EK13+17 Paredes oli uusi pätkä viime vuodelle – tai osittain uusi, sillä pätkän alku ja loppu ovat samaa kuin shakedownilla (jonka nimi oli aiemmin juuri Paredes). Tämä on yksi rallin hitaimpia metsäpätkiä.

Shakedownin tavoin alussa on nopea osuus, mutta sen jälkeen muutamaa suoraviivaista osuutta lukuun ottamatta kaikki on enemmän tai vähemmän hidasta ja teknistä. Risteyksiä ja tiukkoja mutkia on paljon. Kuuden kilometrin paikkeilla on erityisen kapea osuus.

Viime vuoteen verrattuna pätkää on pidennetty kahdella parin kilometrin lenkillä. Ensimmäinen niistä on osittain kapeaa ja toinen aluksi kivikkoista, mutta pätkän yleisluonnetta ne eivät muuta.

Shakedownin tavoin pätkä päättyy rallicross-radalle, jossa odottaa keinotekoinen hyppy ja pitkiä mutkia osittain asvaltilla.

EK18 Lousada on rallin toinen yleisöerikoiskoe ja päättää lauantain. Tämä oli rallin MM-sarjan ensimmäinen moderni kahden auton rinnakkaisten ratojen pätkä vuonna 1991. Tämä pätkä erottuu edukseen muista kaltaisistaan leveällä radalla, jossa on tilaa sladitella, sekä kovalla vauhdillaan.

Lousadan ja avauspätkän myötä samassa rallissa on yksi kaikkien aikojen parhaista ja yksi kaikkien aikojen huonoimmista yleisöpyörityksistä!

Sunnuntai 12.5.

Sunnuntaina on nyt vain kaksi kahteen kertaan ajettavaa pätkää. Niistä saadaan yhteensä 62 kilometriä ”Supersunnuntain” pisteisiin.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
09.05 EK19: Cabeceiras de Basto 1 (19,91 km)
10.35 EK20: Fafe 1 (11,18 km)
11.35 EK21: Cabeceiras de Basto 2 (19,91 km)
12.35: Kokoomatauko: Vieira do Minho
14.15 EK22: Fafe 2 (11,18 km) *Power Stage
YHTEENSÄ: 62,18 km

EK18+20 Cabeceiras de Basto on rallin toiseksi pisin pätkä lähes 20-kilometrisenä. Se on suurilta osin uudistunut tälle vuodelle. Nyt se ajetaan taas myötäpäivään kuten 2022, mutta pätkällä on kaksi kokonaan uutta osuutta. Tämän vuoden reitti oikaisee pohjoisimman lenkin ja toisaalta lopussa on lähes 10 kilometriä kokonaan ennenajamatonta osuutta. Ensimmäinen puolisko näkyy tällä videolla paikallisrallista tältä keväältä.

Pätkän alku on sama kuin vuonna 2022, keskikokoisella tiellä, joka on aluksi syheröistä. Kun pätkä kääntyy ”oikopolulle” 2,4 kilometrissä, luonne muuttuu nopeaksi. Osuudella on myös pimeitä nypyn ylityksiä. Kilometrin jälkeen mukaan tulee myös tiukkoja mutkia, jolloin luonteesta tulee kulmikkaampi. Tällä tunnelmalla jatketaan, kun pätkä liittyy vuoden 2022 reittiin 6,1 kilometrin kohdalla.

Uusi loppuosa alkaa neulansilmäristeyksellä asvaltille, kapeammalle asvaltille ja jatkaa toisella neulansilmäristeyksellä taas pienille hiekkateille, jotka muistuttavat Sardiniaa – erityisesti kun mennään ahtaasti kivimuurien välissä. 13,5 kilometrin kohdalla on asvaltin ylitys, jossa tien pinta muuttuu hetkeksi kovemmaksi. Pätkän loppupuolisko on kokonaisuutena selvästi teknisempää kuin alku.

EK19+21 Fafe on ikoninen erikoiskoe, joka tunnetaan lopun hypystään sekä sitä edeltävästä tuplaristeyksestä asvalttitien yli.

Alussa on nopea mutta kapea ja tekninen osuus. Lyhyt asvalttiosuus tekee pätkästä leveämmän ja nopeamman, ja matkalla on iso hyppy. Tekninen alamäkiosuus johdattaa edellä mainittuihin asvalttiristeyksiin ja tekniseen soraosuuteen ennen loppuhyppyä.

Vuonna 2019 Fafella nähtiin draamaa, kun Sebastien Loeb, Esapekka Lappi ja Kris Meeke teloivat autonsa keskeytyskuntoon kahden ajokerran aikana. Ja tämäkään ei riittänyt, vaan myös Gus Greensmith teki hurjat kuviot, kun Fiestan ohjaus hajosi juuri loppuhypyllä.

Vuonna 2017 draama keskittyi WRC2-luokkaan, kun Quentin Gilbert kaatoi loppuhypyssä nokan kautta. Isompi vaikutus oli kuitenkin Andreas Mikkelsenin kaadolla ja varman WRC2-voiton menettämisellä päätöspätkällä – samaan tapaan kuin Teemu Sunisella viisi vuotta myöhemmin!

Lue myös nämä