Roope Korhonen asvalttiajokoulusta tositoimiin Italiassa – ”Tuloslistaan emme keskity”

Roope Korhonen ja kartanlukija Anssi Viinikka kilpailevat ensi kertaa asvaltilla perjantaina käynnistyneessä Italian rallimestaruussarjaan kuuluvassa Regione Piemonte -kisassa.
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka. Kuva: Timo Anis
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomalaiskaksikko ajaa kilpailussa italialaisen Sportec Engineeringin Citroen C3 Rally2 -autolla. Rautio Motorsportin Korhonen ja Viinikka aloittivat Italian reissunsa jo viime viikolla, jolloin kaksikko vieraili tunnetun italialaisen ajo-opettajan Vittorio Canevan opissa tutustumassa asvalttiajamisen saloihin.

Canevan ajokoulussa ovat aiemmin vierailleet monet suomalaiset rallikuljettajat, kuten Esapekka Lappi, Juho Hänninen, Teemu Suninen sekä Emil Lindholm.

Kaksi päivää kestänyt koulutus sisälsi ajo-opetusta, kuten oikealaisen ajotekniikan, ajolinjojen sekä jarrutuspaikkojen hallitsemista asvaltilla. Koulutuksessa kaksikko perehtyi myös asvalttiteiden vaatimusten mukaiseen nuotitukseen.

– Eniten korjattavaa oli ajotyylissäni ja jarrujen käytössä. Polkimien käyttö oli liian aggressiivista, ja jarrut lämpenivät liikaa. Ajoin aluksi myös turhan kovaa hitaisiin ja pinnaltaan likaisiin mutkiin sisälle, mutta muuten koulutus ja testi menivät hyvin, Korhonen summaa.

Suomalaiskaksikko matkusti pääsiäiseksi Suomeen ja palasi tämän viikon tiistaina takaisin Italiaan. Keskiviikon ohjelmassa oli 50 kilometriä asvalttitestiä italialaisen Sportec Engineeringin Citroenilla, jolla Korhonen ja Viinikka pääsevät kokeilemaan koulutuksen tuomia tuloksia käytännössä tänään käynnistyvässä Italian rallimestaruussarjan osakilpailussa Albassa. 

– Auto on minulle uusi tuttavuus. Siinä on eriluonteinen moottori kuin Volkswagenissa. Vääntöä puuttuu alhaalta, mutta yläkierroksilla tuntuisi olevan enemmän voimaa. Alussa oli aika opettelemista, koska testissä ajoin ensimmäistä kertaa koskaan ralliautolla asvalttia. Pito on järkyttävä, että sen kanssa menee kyllä opetellessa, Korhonen myöntää.

– Testissä paransimme koko ajan ajoamme. Automme oli ja on yhä asvaltille perussäädöissä. Emme halunneet kuluttaa ajopäivää niiden muuttamiseen vaan keskityimme ainoastaan ajamiseen. Hyvä fiilis jäi. Jonkinlaiseen perusvauhtiin pääsimme suhteellisen nopeasti, mutta viimeisten kymmenyksien pudottaminen on varmasti tiukassa. Se vaatii paljon kisakilometrejä.

Kilpailuun Korhonen lähteekin maltillisin tavoittein.

– Kisassa ajetaan kolmea eri tietä useampaan eri kertaan. On mukavaa, että pätkät ajetaan täällä useaan kertaan, niin on hieman helpompi hakea ja verrata niitä asioita eri ajokerroilla, joissa on eniten kehitettävää.

– Tavoitteeni on viikonlopun rallissa ajaa oppia ja maaliin. Tänään yksi pätkä ja huominen lauantai on meille päivän mittainen oppitunti. Koetetaan opetella ja välttää virheitä. Edessä on perinteinen ralli Italiassa, jonka tiet ovat olleet jo vuodesta toiseen muille tuttuja. Tuloslistaan emme keskity ja tulostavoitteita emme ole edes asettaneet, mutta totta kai vauhtimme pitäisi kasvaa rallin aikana ja ero kärkeen kaventua, Korhonen sumaa.

Lue myös nämä