Rallin MM-sarjan yllä yhä isoja kysymysmerkkejä

MM-ralleihin on tulossa uudistuksia ensi vuodeksi, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vieläkään saanut tehtyä lopullisia päätöksiä.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä vauhdissa Toyotalla. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan promootioyhtiön pomot kertoivat jo kaksi kuukautta sitten, että yhtiö on tehnyt omat ehdotuksensa FIA:lle, joka lopulta nuijii päätökset. Virallisia päätöksiä odotettiin lokakuun puolella, mutta niitä ei kuulunut.

Lokakuussa piti tulla tieto myös rallin MM-sarjan tulevasta rengastoimittajasta. Pirelli luopuu tehtävästä kauden 2024 jälkeen, ja uusi valmistaja valitaan vuosille 2025-27. FIA ei ole toistaiseksi julkistanut seuraavaa rengastoimittajaakaan.

Motorsport.comin mukaan FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto keskustelee uudistuksista 6. joulukuuta. Siinä vaiheessa olisi korkea aika saada myös päätöksiä, sillä MM-kausi 2024 käynnistyy vain puolitoista kuukautta myöhemmin Monte Carlon osakilpailulla.

Tietojen mukaan pöydällä on ainakin kaksi uudistusta: kilpailujen minimipituuden lyhentäminen ja mahdolliset etähuollot.

Tähän saakka MM-rallissa on pitänyt ajaa vähintään 300 erikoiskoekilometriä. Tiettävästi nyt keskusteluissa on, että minipituus olisi jatkossa 250 kilometriä. Tämä antaisi kilpailujärjestäjille enemmän joustovaraa aikatauluun.

MM-osakilpailujen huollot on keskitetty jo pitkään yhdelle huoltoalueelle kilpailukeskukseen – ja näin tehdään myös ensi vuonna. Lisäksi kisapäivien aikana reitin varrella on voinut olla niin sanottuja rengashuoltoja, joissa miehistöt ovat voineet tehdä autoon kahden tiimin jäsenen kanssa pieniä korjaustoimenpiteitä niillä varaosilla, jotka ovat olleet mukana kilpa-autossa.

Jatkossa rengashuollot voivat muuttua enemmänkin etähuolloiksi. Tiimiväki voisi tuoda renkaiden lisäksi mukanaan etähuoltoon muitakin varaosia, jotta autot eivät putoaisi pelistä niin sanottujen pikkuvikojen vuoksi.

Etärengashuollot antavat vapauksia myös reitin suunnitteluun.

– Luullakseni etärengashuolloilla on isompi osa jatkossa. Mikäli haluamme ajaa kaikki kilometrit viikonlopun aikana, tarvitsemme niitä enemmän, FIA:n rallipomo Andrew Wheatley kertoi Motorsport.comille.

Harkinnan alla on myös se, kuinka kilpailujen päätöspäivän formaattia voitaisiin muuttaa. Usein kisojen ratkaisut on nähty ennen sunnuntaita, mikä on johtanut siihen, että sunnuntaiaamuisin kuskit ovat körötelleet muutaman erikoiskokeen läpi ja säästelleet renkaitaan Power Stage -pätkää varten.

– Maailman moottoriurheiluneuvoston mukaan ralliautoilun DNA on kallisarvoinen ja erityinen. Sen vuoksi meidän pitää varmistaa, että mitä hyvänsä lajin eteen tehdäänkin, kilpailutapahtuman henkeä pitää kunnioittaa, Wheatley sanoi.

Wheatleyn mukaan kilpailut ovat myös ensi kaudella vähintään kolmepäiväisiä. Pääsääntöisesti kisat päräytetään käyntiin torstai-iltaisin yleisöerikoiskokeella ja ne päättyvät sunnuntaipäivänä – kuten tähänkin saakka.

– Mutta se, kuinka täytämme tämän ajan, voi vaihdella sen mukaan, mistä kilpailusta on kyse. Meidän täytyy ymmärtää, että jokaisella kisajärjestäjällä on omat erityiset haasteensa. Kaikki rallit tapahtuvat samassa aikaikkunassa. Kyse onkin siitä, kuinka voimme tiivistää formaattia siten, että saamme parhaan arvon siitä ajasta.

Rallin MM-kauden 2023 päätöskilpailu ajetaan ensi viikolla Japanissa.

Lue myös nämä