Kaudeksi 2022 MM-sarjaan tulivat uudet Rally1-hybridiautot. Sääntömuutosten toivottiin innostavan lajiin mukaan uusia autonvalmistajia, mutta toisin kävi. Edelleen lähtöviivalla ovat vain viime vuosien kestomenestyjät Toyota sekä Hyundai ja yksityistalli M-Sport Ford.
Nykyinen hybridiluokittelu on voimassa kauden 2024 loppuun saakka. FIA haluaa tehdä päätöksen, mitä sen jälkeen tapahtuu, mahdollisimman pian. Vaihtoehtona on jatkaa nykyisenkaltaisilla hybridiautoilla, mutta FIA pohtii varmasti myös täysin sähköisiin autoihin siirtymistä. Moni autonvalmistaja on nimittäin puhunut julkisuudessa halustaan liittyä rallin MM-sarjaan, mutta vain jos laji on täysin sähköinen.
– Meidän tavoitteenamme on prosessoida kaikki keräämämme data syyskuuhun mennessä ja sitten tehdä ehdotelma siitä, miltä seuraavat 3-5 vuotta tulevat lajissa näyttämään, FIA:n rallipomo Andrew Wheatley sanoo Autosportille.
– Minusta tästä aikataulusta on pidettävä kiinni. Myös nykyiset autonvalmistajat haluavat tiedon tulevaisuudesta. Heillä on nyt myös varsin hyvä kokemus nykyisistä autoista ja varmasti myös ajatuksia, miten meidän tulee jatkaa.
FIA-pomon mukaan ensimmäinen ehdotelma rallin tulevaisuudesta lyödään nykyisten autonvalmistajien eteen jo syyskuussa Uuden-Seelannin MM-rallissa.
– Siihen mennessä meillä pitäisi olla valmis ehdotelma tulevaisuudesta, joka sitten menee vuoden lopussa komission hyväksyttäväksi.
Kesän mittaa on kuultu huhuja sekä Alpinen, Skodan että Stellantis Groupin kiinnostuksesta liittyä rallin MM-sarjaan, jos laji sähköistyy. Wheatley kuitenkin korostaa myös nykyisten tallien merkitystä sekä kehottaa pohtimaan asiaa isommalla perspektiivillä.
– Rallia pitää ajatella laajempana kokonaisuutena. Ei voi vain tuijottaa Rally1- ja Rally2-autoja, vaan on katsottava koko pyramidia. Tällä hetkellä meillä on kiinnostuneita talleja ja ihmisiä kaikilla eri tasoilla. Näin ollen pystymme tarjoamaan erilaisia kanavia oman brändin markkinointiin, Wheatley summaa.
– Olemme keskustelleet eri autonvalmistajien kanssa Euroopassa, ja he ovat korostaneet, että ralli ei ole enää pelkästään automyynnin markkinointia, vaan mukana on myös ralliautojen asiakaspuoli.