Rallin MM-sarjan suomalaiskuski povaa haastavaa kisaa – ”Asvaltin pinta näyttää priimalta, mutta pitoa ei vain ole”

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajavat tulevana viikonloppuna kauden toisen MM-rallinsa, kun MM-sarja jatkuu Kroatian asvalttiteillä.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Saksalaisen Toksport WRT -tiimin Skoda Fabia Rally2 -autolla kilpaileva kaksikko starttaa pidon vaihteluista tunnetuksi tulleelle rallireitille luottavaisina. WRC2-luokassa kilpaileva Lindholm valmistautui viikonlopun MM-ralliin, ajamalla kaksipäiväiset testit Kroatiassa.

Lindholm kilpaili Kroatiassa jo viime vuonna ja tuleva rallireitti noudattelee pitkälti samoja erikoiskokeita. Uusia erikoiskokeita on ainoastaan kaksi. Viime vuoden ralli osoitti, että isoin haaste Kroatiassa on asvaltin pinnan muuttuminen erikoiskokeiden aikana, mikä taas aiheuttaa merkittäviä vaihteluita pidossa.

– Reitillä ei ole aivan yhtä hurjia kohtia kuin esimerkiksi viime vuoden ykköspätkällä oli. Liukkaissa mutkissa asvaltin pinta näyttää priimalta, mutta pitoa ei vain ole. Nuotitusvaiheessa vastaavia kohtia on reitiltä vaikea löytää, koska tutustumisjakson aikana vauhtiamme on rajoitettu, Lindholm summaa.

– Kaikki on kuitenkin kunnossa tulevaan. Automme on tuttu ja hyvä, ja ajoin sillä viimeksi asvalttirallia lokakuussa Espanjassa. Toki olen muuttanut viime syksystä hieman ajotyyliäni, joten toteutimme pieniä säätömuutoksia autoomme tämän takia.

Kaksipäiväinen testirupeama tuli suomalaiskuskille tarpeeseen.

– Ensimmäisenä testipäivänä rakensimme autoomme säädöt, jotka toisena päivänä varmistimme toisella testitiellä. Auto tuntui hyvältä. Autoyksilö on sama, jolla ajoimme Ruotsin MM-rallin, Lindholm sanoo.

Rallin SM-sarjaa talvikauden jälkeen johtava Lindholm odottaa WRC2-luokan kärkisijoista kovaa taistelua.

– Lähtöluettelo on kovatasoinen. Aika mahdoton sanoa yhtään suurta ennakkosuosikkia. Oma tavoitteemme on ajaa hyvä oma suoritus ja ehjä kilpailu. Viime vuonna meillä oli Kroatiassa ajoittain hyvä vauhti. On kiva taas lähteä ajamaan rallia, Lindholm toteaa.

– Veikkaan, että mutkien leikkauksissa asvaltin terävät reunat aiheuttavat ongelmia, ja niiden kanssa pitää olla tarkkana. On mietittävä nuotituksessa, että miten paljon missäkin on järkevää leikata. Kovaa pitää kuitenkin koko ajan ajaa ja samalla päästä reitti ongelmitta läpi.

Toisen kerran rallin MM-sarjassa kilpailtavan Kroatian MM-rallin keskuspaikka on Zagreb. Perjantaina 22. huhtikuuta käynnistyvän rallin kokonaispituus on 1 642,18 kilometriä. Reitti sisältää kaksikymmentä erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 291,84 kilometriä.

Katso alapuolelta, mitä Kroatian MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä