Ajoiko FIA ojasta allikkoon rukatessaan rallin MM-sarjan hybridisääntöä? – ”Joku voi laittaa tarkoituksella systeemiin vian päälle”

Rallin MM-sarja jatkuu pitkän tauon jälkeen tällä viikolla Kroatiassa.
Rally1 Hybrid
Vihreä kartio ralliauton katolle tarkoittaa, että auto on turvallinen. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Edellisessä MM-rallissa Ruotsissa helmikuussa hybridiyksikköviat nousivat suureen rooliin. Hyundain Ott Tänak joutui keskeyttämään johtoasemasta punaisen valon sytyttyä autossa. Vielä Ruotsissa hybridiyksikön viasta johtuneesta keskeytyksestä sai ”tavallisen” keskeytyksen tavoin kymmenen minuutin aikasakon per erikoiskoe.

Kansainvälinen autoliitto FIA kuitenkin rukkasi sääntöä tiimien painostuksesta. Kroatiassa mahdolliset hybridiyksikköviat ja niiden aiheuttamat keskeytykset tuovat kuljettajaparille kaksi minuuttia aikasakkoa per pikataival. Hyundain tallipomon tehtäviä hoitava Julien Moncet kuitenkin korostaa, ettei soppa ole vielä valmis.

– Edelleen voidaan väitellä, onko kaksi minuuttia liikaa keskeytyksestä, joka ei johdu sinusta. On se kuitenkin kehitystä, mutta olen aika varma, ettei tätä aihetta ole vielä käsitelty loppuun, Moncet sanoo Dirtfish-sivustolla.

Tallit saavat hybridiyksiköt ulkopuoliselta toimittajalta, joten siinä mielessä tiimien valitus on aiheellista, koska he eivät ole saaneet vaikuttaa yksikön toimintavarmuuteen millään tavalla.

– Teemme edelleen töitä FIA:n kanssa, jotta löydämme sen parhaan ratkaisun. On kuitenkin vaikea löytää yhtä oikeaa ratkaisua, sillä muuttuvia parametreja on niin paljon. Aina joku löytää jonkun syyn valittaa, Moncet korostaa.

– Jos aikasakko pienennetään kahdesta minuutista yhteen, jotkut ottavat sen ilolla vastaan, mutta toisaalta silloin säästyy renkaita. Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki.

Moncet uskoo, että aikasakon pienentäminen entisestään voi tuoda mukanaan ikäviä lieveilmiöitä. Taktisen keskeytyksen riski voi kasvaa, jos tilanne tulostaulukossa sen sallii. Esimerkiksi lauantai-iltana keskeytys säästäisi mukavasti renkaita kisan päättäneelle Power Stage -pätkälle, jos eroa takana tuleviin on riittävästi.

– Aina kun sääntöjä muutetaan, pitää miettiä kaikkia tekijöitä. Ehkä liioittelen, kun puhun renkaista (ja niiden säästämisestä), mutta joku voisi laittaa tarkoituksella systeemiin vian päälle. Kaikki on mahdollista moottoriurheilussa, Hyundai-pomo selittää.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä