Tänakilta ja Rovanperältä kovaa kritiikkiä MM-sarjan mullistukselle – ”Ei ole tehty rallia varten”

Rallin MM-sarjassa siirryttiin kaudella 2022 hybriditeknologiaan, kun erikoiskokeille tulivat uudet Rally1-luokituksen kilpa-autot.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä Toyotan Rally1-auton ratissa Monte Carlon MM-rallissa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jo ennen kauden alkua pelkoa oli ilmassa, kuinka hybriditeknologia toimii raastavassa lajissa ottaen huomioon, että uudet rallitykit kehitettiin kiireessä. Ruotsin MM-rallissa helmikuussa hybridiyksikkövikaan joutui keskeyttämään Hyundain virolaistähti Ott Tänak menettäen näin ison kasan MM-pisteitä. Ennen keskeytystään Tänak johti kisaa.

Hybridiyksiköt toimittaa WRC-tiimeille saksalainen Compact Dynamics, joten talleilla ei ole mitään vaikutusvaltaa teknologian toimivuuteen. Kansainvälinen autoliitto FIA muokkasi sääntöjä Ruotsin MM-rallin jälkeen ja Kroatian osakilpailusta alkaen hybridiyksikön viasta johtuvasta keskeytyksestä saa vain kahden minuutin aikarangaistuksen per ajamatta jäänyt erikoiskoe, kun sanktiota tuli aiemmin kymmenen minuuttia pätkältä.

–  Sääntöä on siis muutettu, mutta ongelma on jossain muussa asiassa. Hybridejä ei ole tehty rallia varten, ainakaan tällä hetkellä. Se on se asia, mitä pitäisi tutkia, eikä niinkään miettiä, mikä on aikasakko hybridivian aiheuttamasta keskeytyksestä, Tänak puhisee.

– Autonvalmistajat eivät voi tehdä mitään eri tavalla, eivätkä asiat ole meidän omissa käsissämme. Joku muu kontrolloi asiaa, joten siinä mielessä rangaistuksella ei ole väliä.

Jos Rally1-auton hybridiyksikön toimivuudesta ilmoittava vihreä valo ei pala, on kuljettajaparin pakko keskeyttää. Tänak peräänkuuluttaa yksikköjen valmistajalta lisää panostuksia, jottei vastaava toistu pitkin rallikautta.

– Jos akusto tai joku muu komponentti on rikki, yksikön nollaus ei auta. Ralli on aika kova laji ja jos tuollaisia bokseja on kyydissä, pitäisi niiden olla myös tarkoitettuja rallia varten. Nykyisiä yksiköitä ei ainakaan ole tehty rallia varten. Heidän pitää vain keskittyä tekemään laatikoista parempia, Tänak tykittää.

Tänakin tallitoveri Thierry Neuville on virolaiskollegansa linjoilla. Vaikka sääntöjä muutettiin, perusongelma säilyy.

– En ole ollut ikinä mikään suurin fani sääntöjen muuttamiselle kesken kauden. En koe, että syy sääntöjen muuttamiselle on oikea. On sääli, että sääntöjä muutetaan vasta, kun jotain tapahtuu, vaikka tietäisimme, että jotain tulee varmasti käymään, Neuville harmittelee.

– On sääli, jos joutuu keskeyttämään punaisen valon takia. Päätös on kuitenkin tehty ja kaikki ovat sen hyväksyneet. Jos kuitenkin katsotaan taaksepäin, niin uudella säännöllä Ott olisi ollut Ruotsissa kuudes. Onko se sitten reilua muuttaa sääntöjä tässä vaiheessa? En ole oikein varma.

Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä komppaa Hyundain virkaveljiään.

– Onhan se aika selkeää, että paljon on vikoja, jotka eivät ole omissa käsissä. Onneksi meillä ei ole ihan hirveästi ollut niitä. Se on harmillista, kun tiimit eivät itse pysty kehittämään niitä asioita. Se on sellainen arpa, joka sulla on kyydissä ja sitten katsoo, miten sulle käy, Rovanperä sanoo.

– Onhan se kilpailun ja kaiken muun kannalta huono asia, jos sille ei itse mahda mitään. Ei se silti kisassa oikeastaan mietitytä. Eihän sille mitään voi – se syttyy, jos se syttyy. Se on sen ajan ongelma.

Rallin MM-sarjan kauden kolmas osakilpailu käynnistyy perjantaina Kroatiassa.

Katso alapuolelta, mitä Kroatian MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä