Nykyisen pistejärjestelmän ongelmakohdaksi on osoittautunut kilpailujen päätöspäivä. Rallien ratkaisut on usein nähty lauantai-iltaan mennessä, minkä vuoksi sunnuntain erikoiskokeet ovat menneet köröttelyksi. Pääluokan kuljettajat ovat vain säästelleet renkaitaan Power Stage -erikoiskokeelle, jolla jaetaan pisteitä viidelle nopeimmalle autokunnalle kisan päätteeksi.
Nyt sunnuntaille on kaavailtu uudenlaista pistejärjestelmää. FIA ei vielä paljastanut, kuinka systeemiä muutetaan.
– Valmistajien, kuljettajien ja kartanlukijoiden uusi pistejärjestelmä on hyväksytty. Sen tarkoituksena on lisätä jännitystä ja kilpailua erityisesti sunnuntaina, FIA kertoi tiedotteessaan.
– Maailman moottoriurheiluneuvoston työryhmä vahvistaa myöhemmin päiväkohtaisten pisteiden yksityiskohdat.
FIA ilmoitti tiistaina, että se on perustanut uuden työryhmän pohtimaan rallin MM-sarjan tulevaisuutta. Työryhmää johtavat Robert Reid ja David Richards, jotka ovat vaikuttaneet pitkään ralliautoilun parissa.
Rallin MM-sarjan kilpailuformaattiin on vaadittu muutoksia jo pidempään. Eniten keskustelua on herättänyt juuri se, kuinka sunnuntaipäiviä pitäisi muokata, jotta kilpailu saisi ansaitsemansa huipennuksen antikliimaksin sijaan.
FIA teki päätöksen myös siitä, että vuosina 2025 ja 2026 valmistajien MM-pisteistä kilpailevissa Rally1-autoissa saa käyttää maksimissaan kolme uutta hybridiyksikköä kauden aikana. Nykyisin yksikköjä on käytössä yhdeksän per auto. FIA:n mukaan uudella linjauksella pyritään ”laskemaan merkittävästi kuluja”.
Jatkossa testierikoiskokeilla pääluokan kuljettajien pitää ajaa vähintään kaksi vetoa. Kolmannella ajokerralla kilpurin kyytiin voidaan ottaa VIP-kyytiläinen tai median edustaja.
Myös Rally2-autojen sääntöihin on tehty pientä viilausta. Tästä eteenpäin Rally2-autokunnat saavat käyttää etuautoryhmiä asvalttikisoissa.
FIA:n maailman moottorineuvosto päätti keskiviikkona myös sen, että eteläkorealainen Hankook toimittaa rallin MM-sarjaan renkaat kausina 2025-27.
Lue lisää: Rallin MM-sarjasta jysähti yllättävä uutinen