Virolaistähti palaa ensi vuodeksi Hyundaille, mistä mies lähti kauden 2022 jälkeen ajettuaan korealaisvalmistajan leivissä kolme vuotta. Vaikka rallikuljettajilla joulukuusta suurin osa on pyhitetty lomalle, joutuu Tänak kuitenkin työhommiin useamman kerran.
– Me tulemme olemaan aika kiireisiä, koska joulukuussa riittää hommia. Toki olen ajanut autolla ennenkin ja tunnen sitä jo jonkin verran. Haluan silti päivittää kokemuksia, Tänak sanoo.
– Kyllä minulla töitä riittää ennen ensi vuoden alkua.
Rallit.fin tietojen mukaan Hyundai on suorittamassa testit Rally1-autolla omalla testialueellaan Keski-Suomessa joulukuun aikana. Näin Tänak pääsee ottamaan tuntumaa tulevaan ”konttoriinsa” talvisissa olosuhteissa Jämsän kupeessa.
Tänakille riitti edellinen pesti Hyundailla, kun tiimissä ei saatu johtajistoa kuntoon. Tänä vuonna korealaismerkki on kuitenkin laittanut johtoportaansa uuteen uskoon, kun ensin uudeksi tiimipomoksi tuli Cyril Abiteboul ja kesken kauden teknisen pomon tittelin otti kantaakseen Francois-Xavier Demaison.
Virolainen lähtee joka kauteen vain mestaruus mielessään. Tarina on sama myös tulevana vuonna.
– Ei odotukset ainakaan ole yhtään pienemmät. Näyttää siltä, että Cyril on vahva johtaja, joten ei hän varmaan muuta odotakaan kuin voittoja. Meidän on siis suoriuduttava hyvin, Tänak miettii.
Vuoden 2019 maailmanmestari ajoi M-Sport Fordilla tällä kaudella kaksi voittoa, kun mies oli ykkönen sekä Ruotsissa että Chilessä. Kausi oli kuitenkin kiistatta pettymys. MM-sarjan loppupisteissä Tänak oli neljäs.
– On aina vähän vaarallista, kun odotukset ovat korkealla. Silloin myös putoaa korkealta. Se varmaankin tapahtui ainakin minulle ja varmasti myös tiimille, Tänak pohtii.
– Tietenkin odotimme vuodelta paljon enemmän. Ei alkuvuosi ollut hassumpi, mutta sitten emme enää kehittyneet ja otimme taka-askeleita. Kauden keskivaiheista alkaen fiilis ei enää ollut paras mahdollinen. Tietenkin petyimme molemmat. Oli vuodessa silti myös positiivista ja ne asiat on otettava mukaamme.
Rallin uusi MM-kausi käynnistyy tammikuun 25.-28. päivä legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla.