Voiko rallin MM-sarjan suurin uhkakuva toteutua? ”Mistään ei ole takeita”

Rallin MM-sarjan tulevaisuuden suunnitelmat paljastetaan kesäkuussa.
Elfyn Evans
Elfyn Evans vauhdissa Safari-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ralliautoilun kuninkuusluokka on sitkutellut kolmen valmistajan voimin jo useamman vuoden. MM-sarjan kenties suurin ongelma onkin se, että pääluokkaan kaivataan lisää kilpailua eli toisin sanoen enemmän autoja.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n alainen WRC-työryhmä antoi helmikuussa omat ehdotuksensa MM-sarjan tulevista sääntömuutoksista, joilla voitaisiin houkutella mukaan lisää autonvalmistajia. Ehdotukset eivät tosin ole saaneet kovinkaan myönteistä vastaanottoa nykyisiltä WRC-talleilta.

Nykyisistä talleista Toyota lienee kaikista sitoutunein kilpailemiseen rallin MM-sarjassa. M-Sport Fordin ja Hyundain kohdalla on sen sijaan ajoittain spekuloitu jopa vetäytymisellä sarjasta.

MM-sarjan suurin uhkakuva olisikin se, että se menettäisi jonkin nykyisistä WRC-talleista, eikä uusia halukkaita olisi tuloillaan.

Rallin MM-sarjan promootioyhtiön urheilupomo Peter Thul myöntää, että nykyisten autonvalmistajien pysyminen on ensisijaisen tärkeää.

– Meidän täytyy olla hienovaraisia pitääksemme heidät mukana. Mistään ei ole takeita. Autonvalmistajat ovat asiakkaitamme. Meidän täytyy tehdä parhaamme ja teemme niin yhdessä FIA:n kanssa, Thul kertoo.

– Kyse ei ole siitä, että olisimme peloissamme. Meidän pitää palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla pitääksemme heidät mukana, Thul painottaa.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että FIA:n ja valmistajien välisissä neuvotteluissa päädytään kompromissiratkaisuun Rally1-autoja koskevista säännöistä. Todennäköisesti hybridiyksiköt otetaan pois autoista, minkä lisäksi tehoja vähennetään ja aerodynaamisia ominaisuuksia karsitaan. Näillä autoilla on tarkoitus kilpailla vuosina 2025-26 – ja tällä aikavälillä pääluokkaan tuskin saadaan uusia valmistajia.

Suurin huomio kohdistuu siihen, millaisia linjauksia tehdään kaudella 2027 tuleviin autoihin, joiden pitäisi houkutella uusia kilpailijoita MM-sarjaan.

– Haluamme nykyisten valmistajien pysyvän, saada uusia mukaan ja saada MM-sarja kasvuun. Meillä on FIA:n kanssa identtiset tavoitteet, Thul sanoo.

Maailman moottoriurheiluneuvoston on määrä vahvistaa kesäkuussa tulevien vuosien säännöt rallin MM-sarjaan.

Lue myös nämä