Rallin MM-sarjan hurjavauhtisessa uutuuskisassa omaperäinen ratkaisu

Latviassa ajetaan kesällä ensimmäistä kertaa MM-rallia ja reitti näyttää vähintäänkin mielenkiintoiselta.
Martins Sesks
Paikallinen lupaus Martins Sesks voitti viime vuonna Latvian EM-rallin. Kuva: Andre Lavadinho/@World/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latviasta tulee heinäkuussa 37:s maa, joka on järjestänyt MM-rallin – jos lasketaan mukaan Tshekki rallin järjestäjämaaksi viimevuotisen Keski-Euroopan MM-rallin perusteella.

Latvia on tuttu EM-sarjasta ja maan ralliteillä ovat harjoitelleet esimerkiksi Kalle Rovanperä ja Oliver Solberg – lähinnä siksi, että siellä on annettu ajaa rallia ennen ajokortti-ikää.

Luonteeltaan Latvian tiet muistuttavat Viroa. Isot tiet ovat hurjan nopeita, pienet tiet taas pehmeitä. Virossa tosin teitä maustavat järjestäjien rakentamat yleisöalueet ja keinotekoiset hypyt.

Liepajan EM-rallissa on usein turvauduttu shikaaneihin nopeuksien hillitsemiseksi, joskin viime vuosina mukaan on löydetty entistä teknisempiä osuuksia.

Tästä osoituksena vain yhden viime vuoden pätkän keskinopeus oli yli 120 kilometriä tunnissa, ja sekin vain hiuksenhienosti. Aiemmin puolet pätkistä saattoivat olla keskinopeudeltaan 125 km/h tienoilla ja nopeimmat lähempänä 140 km/h – ja tämä siis Rally2-autoilla!

Osittain toistetut pätkät

Latvian EM-rallissa on totuttu omaperäisiin ratkaisuihin, joista osa on tuotu mukaan myös MM-ralliin. Yksi näistä on kahden eri version tarjoaminen samasta pätkästä.

Kaksi pätkää saattaa olla nimellisesti yhteen kertaan ajettavia eri pätkiä, mutta niillä on osittain sama reitti. Alku tai loppu saattaa olla kokonaan eri, tai sitten toinen versio tekee jonkin ketunlenkin ja palaa taas samalle reitille.

Tällaisia pareja Latvian MM-rallissa on kaikkiaan kolme. Käytännössä tämä lisää haastavia yhteen kertaan ajettavien osuuksien määrää ja samalla vähentää teiden kulumisen ongelmia. Toisaalta ratkaisu saattaa hankaloittaa järjestelyjä, kuten yleisön pysäköintiä pätkän varteen, sekä lisää nuotitettavien kilometrien määrää.

Näiden parien lisäksi mukana on myös kaksi aidosti yhteen kertaan ajettavaa metsäpätkää. Lähes kaikissa muissa MM-ralleissa kaikki metsäpätkät ajetaan aina kahteen kertaan.

Hajautettu reitti

Latvian MM-rallille erityistä on myös reitin hajauttaminen maan eri osiin. Kilpailukeskus ja huoltoparkki ovat EM-rallista tutussa Liepajan kaupungissa maan länsirannikolla, jossa ajetaan torstaiaamun testierikoiskoe. Sieltä kuitenkin matkataan illaksi maan pääkaupunkiin Riikaan kymmenen kilometrin yleisöerikoiskokeelle.

Riiassa vietetään myös yötauko, jonka jälkeen perjantai ajetaan Talsin ja Tukumsin alueilla maan luoteisosissa. Päivästä kertyy 121 pätkäkilometriä, mutta huollossa ei käydä, vaan ainoastaan renkaat vaihdetaan puoliltapäivin.

Päivän aluksi ajetaan rallin lyhyin ja pisin metsäerikoiskoe eli alle viisikilometrinen Milzkalne ja 27-kilometrinen Tukums. Päivän viimeinen pätkä on Talsin kaupungista alkava erikoiskoe, joka tosin jatkuu normaalina metsäpätkänä.

Lauantaina ajetaan Liepajasta koilliseen kohti maan keskiosaa. Päivän aikana ajetaan vain 105 kilometriä pätkiä, mutta nyt mukana on myös päivähuolto. Ilta päättyy Liepajan kaupunkierikoiskokeeseen.

Sunnuntain pätkät ovat Liepajan itäpuolella. Supersunnuntaipisteistä kisaillaan 62 kilometrin verran. Power Stagena toimiva Mazilmaja päättyy rallicross-radalle.

Yhteensä ralliin on saatu mahdutettua 20 erikoiskoetta, joista tulee yhteensä 300 kilometriä. Huomionarvoista on myös, että jokainen ajopäivä päättyy yleisöystävälliseen erikoiskokeeseen.

Latvian MM-ralli ajetaan 18.–21. heinäkuuta.

Lue myös nämä