Rallin MM-sarjaan kaavaillaan radikaaleja muutoksia

Rallin MM-sarjan tulevaisuus on ollut tapetilla jo pitkään.
Rallin MM-sarja Viro
Rallin MM-sarjaan kaivataan lisää "actionia". Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tällä kaudella on järjestetty monta eri kokousta, joissa tulevaisuuden uudistuksia on pähkäilty. Ongelmana on, ettei uusia autonvalmistajia ole saatu aikoihin mukaan. Myös lisää faneja kaivataan.

Rallin MM-sarjan promootioyhtiö sekä Kansainvälinen autoliitto FIA rakentelevat parhaillaan ehdotelmaa WRC-tiimeille ja muille asianosaisille. Uudistuksia käsitellään FIA:n moottoriurheiluneuvoston kokouksessa myöhemmin tänä vuonna.

Autosport-lehden mukaan agendalla on muun muassa sunnuntain kisapäivän formaatin uudistaminen. Nykyisin MM-sarjassa liian usein iso osa kuskeista säästelee renkaita rallin päättävälle Power Stage -pätkälle. Näin ollen kilpailuelementti ja näyttävyys loistavat poissaoloillaan kaikilla muilla sunnuntain erikoiskokeilla.

– Sunnuntain formaatti on listan kärjessä. Olin yllättynyt, kun näin datan, jonka mukaan sunnuntaina todella paljon ihmisiä katsoo rallia. Sen takia haluamme sunnuntaille kunnon päätöksen, eikä suinkaan sen takia, mitä tapahtuu perjantaina tai lauantaina, rallin MM-sarjan promootioyhtiön urheilujohtaja Peter Thul sanoo Autosportille.

– Haluaisimme välttää kruisailua. Oli puhetta, josko tuoreet renkaat (Power Stagen) alussa auttaisivat, mutta monet kuskit olivat eri mieltä, joten ratkaisu ei ole helppo. Keskustelemme ja pähkäilemme asiaa, mutta mitään varmaa ei ole. Ehkä joku fiksumpi pistesysteemi saisi kuskit menemään kovempaa sunnuntaina.

Rallipomon ehdotus on varsin radikaali. Kenties pisteitä olisi jaossa jatkossa muuallakin kuin Power Stagella.

– Se voisi tarkoittaa sitä, että jos on tullut takaisin kisaan keskeytyksen jälkeen, niin voisi saada enemmän pisteitä. Näin voisimme laittaa kuskit panostamaan enemmän. Nyt keskeyttäneet kuskit kruisailevat kolme pätkää ja ajavat täysillä viimeisen, Thul miettii.

– En voi sanoa, mikä se pistesysteemi olisi, koska ei sitä ole päätetty. Jotenkin sen pitäisi olla balanssissa muun pistejärjestelmän kanssa. Totta kai voittajan pitää saada aina eniten pisteitä, sillä muuten kaikki muiden päivien työ menee hukkaan. Emme voi tehdä asiasta liian vaikeaa yleisölle.

Myös aika-ajopätkän paluusta MM-sarjaan on esitetty toiveita. Järjestelmä on nykyisin voimassa EM-sarjassa. Aika-ajopätkän voittaja saa ensimmäisenä valita, miltä lähtöpaikalta hän starttaa kisaan. Rallin MM-sarjassa vastaava systeemi oli käytössä vuosina 2012-14.

Rallipomo Thul kuitenkin pelkää, että aika-ajot rallissa voisivat entisestään lisätä tiettyjen kuskien ylivoimaa.

– Rallin EM-sarjassa aika-ajosysteemi toimii erittäin hyvin. Jos sen kuitenkin tekee väärin, se päättyy niin, että joku kuski dominoi täydellisesti. Sellaista meillä on ollut aiemminkin, Thul toteaa.

– En ole asiaa vastaan, sillä tykkään konseptista. Meidän on kutienkin huomioitava myös haitat. Ei pidä munata hommaa. Kaikki asiat pitää tarkastella hyvin huolellisesti.

Lisäksi rallitapahtumien tiivistäminen aikataulujen suhteen on yksi asia, jota kulisseissa tällä hetkellä pohditaan.

– Ei se kuitenkaan tarkoita, että pitäisi lyhentää ralleja joka kisassa. Joskus lyhyemmät pätkät voisivat tuoda enemmän jännitystä ja voisimme näyttää lähetyksissä enemmän autoja. Kaikki on siis pöydällä juuri nyt. Meillä on ollut erittäin hedelmällisiä keskusteluita.

Katso alapuolelta, miten Esapekka Lappi testasi Suomen MM-rallia varten.

Lue myös nämä