Q&A Jari-Matti Latvala: Tallipomo tähdensi tärkeää viestiään – ”En ole rakentamassa uutta uraa kuljettajana”

Toyotan tallipäällikkönä tätä nykyä toimiva Jari-Matti Latvala palaa rallin MM-sarjaan neljän vuoden tauon jälkeen.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala kilpailee tiiminsä Rally1-hybridiautolla Keski-Suomen sorateillä kartturinaan Juho Hänninen. Suomen osakilpailun aikana Latvala on vapautettu tallipomon roolista. Tehtävää hoitaa tuurausmiehenä Toyotan hallituksen puheenjohtaja Akio Toyoda, joka on itsekin tunnetusti piinkova rallimies.

Tuurilainen vastaili kysymyksiin idean taustalla. Latvalan pääviestinä on, että isompia tulostavoitteita ei ole, vaan kyse on pelkästään nauttimisesta. Mies myös korosti, ettei hän ole missään nimessä rakentamassa uutta uraa kuskina, vaan kyse on ainutlaatuisesta kokemuksesta ja unelman toteutumisesta.

Latvala on aiemmin korostanut, että hän haluaisi kokeilla erikoiskokeilla, miltä uuden sukupolven ralliautot tuntuvat.

Jari-Matti, kilpailet Suomen MM-rallissa elokuussa. Voitko kertoa koko tarina, miten tämä idea sai alkunsa?

”Tarina alkoi varmaan kauden 2022 jälkeen, kun olin Japanissa ja juttelin johtajamme Morizon (Toyoda) kanssa. Sanoin, että unelmanani on saada kokemus Rally1-autosta, koska olen viimeisen 20 vuoden aikana päässyt ajamaan kaikilla WRC-autoilla, mutta kokemusta uudesta autosta ei ole. Sanoin, että olisi kiva kokea se ennen kuin täytän 40 eli joko tänä vuonna, 2024 tai 2025. Morizo sanoi, että meidän pitää tehdä se. Emme kuitenkaan sopineet, milloin tämä tapahtuu.

Tällä kaudella meillä on kuitenkin ollut neljäs auto vuokraustoimintoja varten ja yhtäkkiä vuoden alussa Akio sanoi, että tehdään tämä juttu tänä vuonna. Sitten kun hän sanoi itsekin tulevansa Suomeen paikalle, niin ajattelimme, että ehkä tämä olisi hyvä idea. Akio sanoi, että nyt voin ajaa ja minä vastasin, että siinä tapauksessa sinä olet tallipäällikkö. Näin se homma sai sinettinsä. ”

Kuinka erityistä on ajaa kotikisa huippuautolla jälleen kerran?

”Täytyy sanoa, että tämä kaikki tuntuu vähän epätodelliselta. Olen jo vähän hermostunut, koska ajan Suomessa ja se on suuri etuoikeus. Kyseessä on kotikisa ja vieläpä yksi MM-sarjan upeimmista ralleista. Fiilikset ja tunteet ovat tosi korkealla. Tiedän, että ei ole helppoa yltää huipputulokseen, koska ajan ensimmäistä kertaa Rally1-autolla. En ole ollut huipputasolla sitten vuoden 2019 eli siitä on jo neljä vuotta. Ideana on nauttia ja viettää hauska viikonloppu. Jos hymyilen joka pätkän jälkeen, tavoite on täyttynyt.”

Onko mahdollista olla kuski ja tiimipäällikkö rallin aikana? Miten se oikein toimii?

”Juuri siksi Akio ottaa tallipäällikön roolin tuoksi viikonlopuksi. Annan mielelläni vastuun hänelle ja keskityn vain ajamiseen. Se tekee omasta elämästäni helpompaa.”

Mitkä ovat tavoitteesi ralliin? Mitä voimme odottaa Jari-Matti Latvalalta Suomen MM-rallista?

”Kuten sanoin, tavoitteeni on, että hymyilen joka pätkän maalissa. Tuloksen osalta olen erittäin tyytyväinen, jos olen sijojen viisi ja kymmenen välissä. Silloin meillä on ollut onnistunut viikonloppu. Lähden kisaan yhden testipäivän jälkeen ja hyppään suoraan ralliin. Ei ole helppoa päästä sinuiksi auton kanssa vain yhden testipäivän aikana. Tässä on kuitenkin kyse enemmän hienosta kokemuksesta ja nauttimisesta.

En rakenna uutta uraa kuljettajana. Meillä on oltava erilainen lähestymistapa kisaan. Meidän pitää lähteä ralliin sillä ajatuksella, että olemme siellä nauttimassa ja jakamassa intohimomme ralliin. Siksi sijat viiden ja kymmenen välissä ovat ihan riittävästi. Silloin olemme saavuttaneet tavoitteemme.”

Sanoit, että sinulla on yksi testipäivä, mutta miten muuten valmistaudut kisaan? Aiotko kysyä kuskeiltasi vinkkejä?

”Saatan ehkä tehdäkin niin! Voin hyvinkin kysyä jotain neuvoja. Tiedän ainakin sen, että minulla on edessä videosulkeisia ennen kisaa. Pitää varmasti myös kysellä jotain pätkistä, sillä reitillä on muutamia erikoiskokeita, joita en ole ajanut. Vekkulan pätkä esimerkiksi ajettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa, joten se on minulle ihan uusi. Varmasti pitää siis jotain neuvoja kysellä leikkauksista ja kuinka syvälle mutkissa voi mennä. Sellaisia juttuja pitää tiedustella kuskeilta, joilla on kokemusta. Sitten varmasti myös juoksen. Luulen, että meidän nimittäin pitää kartturini Juho Hännisen kanssa vähän pudottaa painoa, mutta en voi luvata sitä.”

Miten mielenkiintoinen kisa ylipäätään on luvassa? Reittiin on tehty paljon isoja muutoksia, Kalle Rovanperä on tiimikaverisi ja MM-sarjan johtaja kotiteillään.

”Myhinpää on nyt mukana. Olen aina sanonut, että kun Myhinpää tulee takaisin, minun pitää päästä ajamaan. Se pätkä ei ihan hetkeen ole ollut Suomen MM-rallin reitissä mukana. Siksi tämä vuosi on aika hieno ajankohta päästä kilpailemaan, koska se on yksi suosikkierikoiskokeistani.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin viime vuoden kisan parhaat palat.

Lue myös nämä