Pahasti flopannut WRC-kuski saa toivoa Esapekka Lapista

Ranskalainen Adrien Fourmaux sukelsi syvälle rallin MM-sarjassa päättyneellä kaudella.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kausi starttasi rajulla ulosajolla Monte Carlossa, eikä Fourmaux sen jälkeen saanut hommaa toimimaan oikeastaan missään vaiheessa. Fourmaux ajoi kauden aikana kymmenen MM-rallia, joista kuusi päättyi keskeytykseen. Paras tulos oli seitsemäs tila Viron osakilpailusta.

Fourmaux kertoo ranskalaiselle AutoHebdo-lehdelle, että suomalaiskuski Esapekka Lapin esimerkki antaa hänelle uskoa tulevaisuuteen. Lappi jäi kaudeksi 2021 ilman ajopaikkaa, mutta muutama hyvä näyttö toi osa-aikaisen pestin Toyotalle täksi vuodeksi. Ensi kaudella Lappi ajaa jälleen täyden ohjelman vaihdettuaan Hyundain leiriin.

– Esapekalla on nyt hieno mahdollisuus. Viime vuosina olemme nähneet muutamia esimerkkejä, joissa kuski menee astetta alemmaksi ja tulee sitten kuitenkin takaisin. Esapekan tilanne antaa minulle uskoa, Fourmaux kertoo ranskalaislehdessä.

– Ei ole kovin pitkä aika, kun Esapekka ajoi vielä WRC2:ssa. Nyt hänellä on kuitenkin taas täysi kausi Rally1-autossa.

Fourmaux myöntää, että Rally1-pestin hankkiminen viime kauden näytöillä voi olla ylivoimainen tehtävä. Paljon riippuu siitä, mitä Hyundain jättänyt Ott Tänak aikoo.

– Sitä kysymystä varmasti kaikki pyörittelevät. Jos hän päättää, ettei aja kaudella 2023, niin M-Sport tarvitsee kuskeja autoihinsa. Omat keskusteluni ovat jatkuneet. Minulla oli hyvät neuvottelut M-Sportin kanssa, mutta myös muiden tiimien kanssa. Mitään ei ole vielä päätetty. Monia asia on vielä auki, kuten juuri Tänakin päätös, Fourmaux selittää.

– Minun on joka tapauksessa pysyttävä kuvioissa mukana. Jos vaaditaan, niin olen ehdottomasti valmis ajamaan uudestaan WRC2-luokassa ja ponnistamaan sieltä takaisin huipulle.

Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala paljasti hiljattain, että tiimi suunnittelee neljännen GR Yaris Rally1 -auton vuokraamista niissä kisoissa, joissa Sebastien Ogier ei ole mukana. Tämä tarkoittaisi, että Toyotan kalusto olisi käytettävissä noin seitsemässä MM-rallissa, mikäli vain rahoitus löytyy.

– Kun katsoo hintoja, mitä auton vuokrasta pyydetään, en usko, että on ketään, joka pystyy ne hinnat maksamaan, Fourmaux väittää.

Katso alapuolelta Uuden-Seelannin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä