Quantcast

Ott Tänak oli menettää toisen sijansa Kreikassa – ”Näytti siltä, että se olisi game over”

Ott Tanak
Ott Tänakin ja Martin Järveojan matka meinasi tyssätä viimeisen pätkän lähtöön Kreikassa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kreikan MM-rallissa toiseksi ajaneella Ott Tänakilla riitti jännitettävää maaliin pääsystä vielä viimeisen erikoiskokeen lähdössä. 

Tänakin Hyundai i20 WRC ei meinannut käynnistyä ollenkaan, mutta lopulta virolainen sai koneen käyntiin muutama sekunti ennen starttia. Samalla auton pakoputkesta tuli voimakkaasti sinistä savua.

– Ott yritti kyllä käynnistää autoa! Näytti siltä, että se olisi game over meidän osalta. Sitten moottori kuitenkin käynnistyi viime hetkillä. Starttiin oli  aikaa enää kolme sekuntia. Ott paineli vielä siinä vaiheessa eri nappeja, joten emme päässeet heti kunnon rytmiin. Se varmasti vei meiltä aikaa, kartanlukija Martin Järveoja summasi.

Järveoja tuurasi kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Tänakia, joka jäi lehdistön edestä pois henkilökohtaisiin syihin vedoten. Virolaiskaksikolla oli ilmeisesti kisan aikana enemmänkin teknisiä vikoja, mutta näistä he eivät suostuneet puhumaan. Esimerkiksi lauantaina yhdellä erikoiskokeella takkiin tuli kummallisen paljon.

– Viikonloppu oli haastava. Siihen nähden toinen sija on hyvä tulos. Ralli ei ollut helpoin mahdollinen meille, mutta teimme kovasti töitä ja löysimme autoon parannuksia. Sain pikku hiljaa parempaa fiilistä ajamiseen, Tänak itse pyöritteli kisan jälkeen.

Katso alapuolelta Kreikan MM-rallin sunnuntain huippuhetket. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,387477″ ap mute]

 

Kalle (Rovanperä) oli niin kovassa iskussa, että meidän oli vain tyydyttävä varmistamaan toinen sija. Olemme tehneet rohkeita ratkaisuja renkaiden kanssa, jotka olivat mahdollisia meidän hyvän säätiimin työn takia. Iso kiitos heille hienosta työstä, virolaiskuski jatkoi.

Akropolis-ralli näytti tänä vuonna erilaisen luonteensa, kun varsinkin nuotituksen aikana vettä satoi paljon. Myös kova sumu haittasi nuotin tekemistä, mikä toi lisää töitä kuskeille ja karttureille iltaisin, kun seuraavan päivän pätkiä piti vielä tarkistella.

– Kuten Kallekin sanoi, päivät olivat pitkiä ja yöt lyhyitä. Normaalisti tykkään nukkua enemmän. Nuotitus oli vaikea, kun kaikki nuotit piti tehdä alusta saakka, mutta se meni ihan ok, Järveoja summaili.

– Toisen nuotituspäivän aamuna oli pimeää ja isoja pilviä vuoristossa. Aloitimme nuotituksen ja sitten yksi auto jäi pätkälle, sitten toinen ja lopulta meidänkin piti pysähtyä. Onneksi toinen nuotituskerta päivällä oli helpompi.

 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat