M-Sportin jättävä Ott Tänak paljasti hiljattain, että brittitiimi ei ole tuonut Rally1-luokituksen Ford Puma -hybridiautoonsa päivityksiä kauden alun jälkeen. Tänakin mukaan tämä oli yksi niistä syistä, joiden takia hän lähtee tallista tämän kauden lopussa ja siirtyy takaisin Hyundain WRC-talliin.
Lue lisää: Ott Tänakilta iso paljastus
M-Sport on sen sijaan tehnyt satsauksia Rally2-kilpuriinsa, jolla kilpaillaan muun muassa MM-sarjan WRC2-luokassa. Panostukset kakkosluokan kilpuriin ovat erittäin perusteltuja, sillä niitä M-Sport myy eteenpäin asiakkailleen ja niistä se saa liikevaihtoa.
Keski-Euroopassa tuotavat päivitykset päättävät puolitoista vuotta kestäneen kehitysjakson Fiesta Rally2 -autoon.
– Olemme esitelleet asteittain uusia asioita, kuten uuden takajousituksen ja uudet iskunvaimentimet, joiden lisäksi olemme tehneet paljon töitä säätöjen kanssa. Työntekijämme ovat rehkineet töiden parissa viimeiset 18 kuukautta, tallipomo Richard Millener kertoo DirtFish-sivustolla.
– Palapelin viimeinen palanen on päivitetty jäähdytyspaketti, joka on menossa FIA:lle (Kansainvälinen autoliitto) luokiteltavaksi.
Ranskalaiskuljettaja Adrien Fourmaux ajaa tuoreimmilla päivityksillä uudessa Keski-Euroopan MM-rallissa, mikäli FIA näyttää vihreää valoa.
– Auto on esiintynyt hyvin viime ralleissa. Toivomme, että nyt saamme hieman lisää potkua, Millener sanoo.
Ulkoisesti autossa ei näy suunnattomasti muutoksia – ainoastaan uusi etupuskuri. Mutta kuoren alta löytyy enemmän uutta.
M-Sportin toiveissa on luonnollisesti, että Fiesta pystyisi haastamaan luokkaa viime vuodet dominoineen Skodan. Kilpailua on luvassa lisää, sillä Toyotan uusi Rally2-kilpuri debytoi ensi vuonna WRC2-luokassa.
– Olemme näyttäneet tämän kauden aikana, että auto on yhä kilpailukykyinen kaikilla alustoilla. Uskon, että näiden päivitysten ja jäähdytyspaketin avulla voimme pitää järjestelmän lämpötilan alhaisempana, minkä pitäisi puolestaan antaa meille lisää etua kuumissa olosuhteissa, Millener arvioi.
Keski-Euroopassa lämpötila tuskin nousee hellelukemiin, mutta Millenerin mukaan päivitykset vievät joka tapauksessa autoa askeleen eteenpäin.
– Saamme lisää varaa pelata säätöjen kanssa ja varmistuksen sille, että autolla pystyy ajamaan optimaalisesti koko ajan.
Keski-Euroopan MM-asvalttiralli ajetaan 26.-29. lokakuuta.
Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.