Rallin MM-sarjasta kovia väitteitä – WRC-pomolta tiukka vastaus

Rallin MM-sarjaan pyrkii jatkuvasti uusia järjestäjämaita. Mutta aukeaako paikka vain paksulla rahanipulla?
Teemu Suninen
Teemu Suninen vauhdissa Suomen MM-rallissa kesällä 2023. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on ajettu viime kausien aikana 13 osakilpailua vuosittain. MM-sarjan promootioyhtiön tavoitteena on, että ensi vuonna kalenterissa voisi olla 14 rallia.

Promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin kertoi Kroatian MM-rallin yhteydessä valikoiduille medioille, kuten Rallit.fille, että kisajärjestäjistä ei ole pulaa. Toisin sanoen Larkin pystyy valitsemaan parhaat päältä, kun seuraavien vuosien kalentereita suunnitellaan.

Lue lisää: MM-rallipomolta paljastuksia tulevasta – ”Minulla on helpoin työ tässä yhtiössä”

Promoottoria kohtaan on esitetty myös kovaa kritiikkiä. MM-rallin järjestäjäksi ei pääse ilman maksua, mikä on nostanut esiin oleellisen kysymyksen: heltiääkö MM-ralli vain niille maille, jotka ovat valmiita maksamaan eniten paikastaan?

Larkinin mukaan asia ei ole näin.

– Vaikka menemme uuteen maahan, tapahtumamaksu ei välttämättä ole ratkaiseva asia. Emme suhtaudu asioihin sillä tavalla, Larkin kuittasi.

Larkin nosti esimerkeiksi muun muassa Monte Carlon ja Suomen MM-rallit.

– Esimerkiksi Monte Carlon ralli on meille erittäin tärkeä bränditapahtuma. Siihen liittyy myös merkittävä kiinnostus Canal+-kanavalta.

– Suomen MM-rallin kohdalla emme katso pelkästään sitä, kuinka paljon Suomen MM-ralli maksaa meille. Mutta mitä Suomi tuo MM-sarjalle? Se tuo tallin (Toyota Gazoo Racing). Se tuo useita kuljettajia. Ja lisäksi meillä on hieno suhde MTV3:n kanssa, Larkin kertoi.

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä – ja muista pistää samalla Rallipodi tilaukseen! Artikkeli jatkuu upotuksen alapuolella.

Rallin MM-sarjaan tulee ensi kaudella todennäköisesti kaksi tai jopa kolme uutta osakilpailua. Kanariansaarten ralli on varmuudella mukana MM-kalenterissa, ja lisäksi paikkaa on soviteltu Paraguaylle ja Saudi-Arabialle. Etenkin Saudi-Arabian kohdalla on puhuttu siitä, että rahasumman suuruus lienee merkittävässä asemassa.

Larkin puhui asioista yleisellä tasolla, mutta hänen mukaansa promoottori ei ole etsimässä pelkästään suurinta rahapottia jakaessaan kisajärjestäjille paikkoja. Larkinin mukaan tarkastelussa on myös se, mitä lisäarvoa maa voi tarjota MM-sarjalle.

– Kyse ei ole vain siitä, kuka voi maksaa eniten. Muuten emme menisi joihinkin näistä maista, Larkin totesi.

Lue myös nämä